دسته بندی سایت
پیوند ها
روش تحقيق در حقوق
منبع: كتاب درآمدي برروش تحقيق در حقوق ،نورمحمد صبري، نشر يزدان ،چاپ 1382
لغوي : تبيين ،معرفت ، دانش
مفهوم علم :
اصطلاحي :در معاني مختلفت توسط دانشمندان تعريف شده است كه براساس نقش علم
و وظيفه وهدف آن تعاريف متعدد ارائه شده است.
لوني يا حضوري ، نظري (رياضيات و فلسفه …)، حافظه اي مرتبط با حافظه
تقسيمات علوم عملي (اخلاق و سياست و اقتصاد) تخيلي مرتبط با تخيل
اكتسابي يا حصولي ، شعري(شعر و خطبه و جدل) عقلي مرتبط با عقل
انتزاعي (رياضي و منطق)
نيمه انتزاعي و نيمه عيني (مكاتب فيزيك و شيمي )
عيني (ستاره شناسي يا نجوم و زيست شناسي و حقوق)
و آخرين تقسيم بندي براساس موضوع
علوم انساني
علوم تجربي زيست شناسي – عمران
علوم رياضي و هندسي – رايانه
علم حقوق غالبا در شاخه هاي علوم انساني (عام) - علوم اجتماعي (خاص) قرار دارد.
نظريه
جايگاه نظريه در تحقيق : هدف از تحقيق علمي جبري جز ايجاد وانشاي نظريه و اصولي آن نيست.
مفهوم نظريه : مجموعه اي از تعريف ها يا پيشنهادات درباره تعدادي متغير به هم پيوسته كه بعد منظم و مووني از وقايع و پديده هايي كه در اثر اين همبستگي به وجود مي آيند ارائه مي دهد
1- موضوع آن پيشنهاد درباره تعدادي متغير به هم پيوسته است¬ اگر حسن درس
بخواند در كنكور قبول مي شود.
اركان تعريف 2- بعدي منظم از به هم پيوستگي متغيرها نشان مي دهد.
3- نحوه وقوع پديده ها و وقايع را توضيح مي دهد¬ آب در 1000 جوش بگيريد.
1- بيانگر ماهيت يا رابطه علت و معلولي پديده ها ومتغيرها است.
2- از تركيب يك سري قضايا و قوانين و مفاهيم به هم پيوسته حاصل مي شود.
3- قدرت آينده نگري دارد.
اوصاف نظريه علمي 4- توانايي آزمون سخت و ارزيابي لازم را داشته باشند تا ارزش خود را حفظ كنند.
5- نظريه بايد چهارچوب مناسبي را براي تحقيق ارائه دهد (انتخاب مسئله و پردازش وتدوين و…)
6- نظريه نبايد با ساير نظريه هاي مورد تائيد و شناخته شده تعارض داشته باشد.
مفهوم = آنچه پژوهشگر به دنبال آن مي رود- يك بيانيه – پيشنهاد آزمايش واقعي درباره نحوه روابط متغيرها
تعريف علمي : فرضيه عبارت است از حدس يا گمان انديشه مندانه درباره ماهيت،چگونگي وروابط بين پديده ها،اشياء و متغيرها و پژوهشگر را در تشخيص نزديك ترين ومحتمل ترين راه براي كشف مجهول كمك مي نمايد.
1- مفهوم : يك تصور ذهني يا حدسي يا احتمالي كه محقق موقتاً آنرا مي پذيرد.
فرضيه تحقيق
انواع جهت دار: (كارآيي دانشجوي محقق بهتر از دانشجوي غيرمحقق است )
2-اقسام
بدون جهت : (بين كارايي دانشجوي محقق و غيرمحقق تفاوت يا رابطه وجود دارد
فرضيه صفر - وجود هرگونه رابطه را رد مي كند¬ كارآيي دانشجوي محقق و غيرمحقق مساوي است.
1-فرهنگ وآداب و عرف
2-علم وآگاهي از موضوع
منابع تهيه فرضيات :
3- تجربه شخصي
4- خيال وحدس و گمان
فرق فرضيه و نظريه :
1- نظريه مشتمل برقضاياي كلي وعمومي است .
2- فرضيه مبني برموضوع ومسئله تحقيق است .
نقشه فرضيه در تحقيق :
1- به يافتن نظم و ترتيب در بين وقايع واستنتاج كمك مي كند.
2- جهت كلي را به پژوهشگر مشخص مي كند.
3- مطالعه منابع جهت دار مي شود.
4- ايجاد حساسيت در مسايل مهم تحقيق .
5- باعث درك بهتر مسئله وكشف ابزار و تغيير اطلاعات مي شود.
1- روشن ومشخص و ساده و قابل فهم
2- تعريف شده
3- جمله خبري (نه انشايي) و در قالب به نظر مي رسد.
4-
|
قدرت تبيين حقايق را داشته باشد.
5- جهت پژوهش را مشخص كند.
6- قابليت آموزش را داشته باشد تا بتوان صحت وستم آنرا از طريق علم كشف كرد.
7- قابليت حذف حقايق غيرمرتبط با موضوع تحقيق را داشته باشد.
8- بيانگر پاسخ مسئله تحقيق باشد.
9- با قوانين مسلم عملي تعارض نداشته باشد.
10- از مفاهيم ارزشي مثل ايده آل است يا بسيار عالي است استفاده نشود.
تحقيق
مفهوم : مصدر از باب تفعيل – حقيقت امري را كشف كردن- بازجوي – رسيدگي و حقيقت يابي . فعاليت منظم ومدون با هدف كشف وگسترش علم و حقيقت يا كشف حقيقي مجهول يا مجمل كه به روش خاصي از طريق جستجو به دست مي آيد.
خصوصيات يك تحقيق علمي :
1- برخورداري از تشريفات خاصي – ارزيابي مسئله ¬ طرح تحقيق مناسب (تعريف مسئله فرضيه ها – روش گردآوري اطلاعات وتجزيه وتحليل آنها) ¬ تدوين گزارش تحقيق¬ انتشار
2- توسعه قلمرو معرفت ¬ مطلب تازه اي را كشف و ارائه كند يا مطالب قبلي را تجزيه وتحليل و نقد و بررسي كند.
3- وجود واقعيت خارجي ¬ از عالم خارج مساله تحقيق وجود داشته باشد.
تعريف تحقيق علمي¬ تلاش منظم و قوام با تشريفات خاص با هدف كشف مجهول به منظور گسترش حوزه معرفت بشر كه در عالم خارج موجوداست.
فلسفه يا مبناي تحقيق علمي : نياز فطري انساني كه ذاتاً جستجوگر است براي پاسخگوي به نيازهاي حياتي خود
هدف از تحقيق علمي : بررسي نظريه ها به منظور ارائه نظريه براي حل مشكل
1- مفهوم : در اين نوع از تحقيقات به علوم پايه محض (فيزيك – ستاره شناسي) ويژه توجه ميشود كه كاربرد علمي فوري نداشته و پايه تحقيقات ديگر كاربردي است.
بنيادي : 2- اقسام :(تجربي : داده هاي اوليه با استفاده از روش هاي آزمايش ،مشاهده و
مصاحبه و غيره گردآوري مي شود. نظري: اطلاعات اوليه به روش كتابخانهاي
انجام مي شود.
3- مشخصات : وقت گير- هزينه بر توسط دانشگاهها و مراكز علمي صورت مي گيرد.
1- مفهوم : براي نيل به هدف خاصي كه مربوط به بهبود كيفيت شرايط
زندگي انسانها در مسايل مختلف اقتصادي و سياسي وحقوق ويژه است.
كاربردي :
2- مشخصات : حصوص نتايج سريعتر – در آموزا- داراي طرفداران زياد-
عمدتاً توسط سازمانهاي دولتي و خصوصي صورت مي گيرد.
توسعه اي : هدف بهبود روش ها و ابزارهاست كه از نوع كاربردي منشعب شده است.
توليدي : در برخي رشته ها.
قواعد تحقيق علمي :
1- افزايش و توسعه دانش: جمع آوري اطلاعات از منابع دست آوردن و براي رسيدن به نتايج نو
2- قابليت ارزيابي : امكان آزمايش علمي
3- نظم وترتيب : رعايت سير منطقي مطالب+ مدت زمان مشخص+ هزينه ها و …
4- قابليت تعميم به كل جامعه : نمونه ها طوري طراحي شوند قابليت تعميم به كل مردم را دارا باشند.
5- تخصصي: آگاهي از تمامي جوانب موضوع
6- دقت :در طراحي و برآوردها و تعريف مسئله ومطالب سوابق ، حجم نمونه ،گردآوري اطلاعات و تجزيه و تحليل ها وتعاريف واژه ها ، تنظيم گزارش ، كنترل
7- صبر و تحمل: مداومت و مقاومت و تلاش مستمر – عجله نكردن – شكستن مشكلات
8- جرات- شجاعت در برخورد با مشكلات و اظهار نتايج
9- واقعي بودن –اطلاعات و داده ها بايد واقعي و حقيقي باشند نه انتزاعي و خيالي و احساساتي و نعصبي
10- حذف پيش داوري ذهني – از دخالت دادن تمامي اطلاعات و قضاوتهاي قبلي خود اجتناب كند.
11- مديريت در امور تحقيقات گروهي : در هر امر گروهي و اجتماعي مديريت واحد لازم است.
12- رعايت اصل بي طرفي: دخالت ندادن ارزشها و باورهاي خود
13- اجتهادي عمل كردن – پژوهشگر قدرت توضيح و تشريح و ارائه نظريه خود را داشته باشد يا از رساله خود دفاع كند.
مقدمات يا پيش نياز تحقيق
مبلغ واقعی 16,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان
محبوب ترین ها
پرفروش ترین ها