تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

تمامی فایل ها با تخفیف ویژه در سایت قرار میگیرد. در ضمن برخی محصولات سایت در جمعه با تخفیف 80 درصدی ارائه میشود ...


دسته بندی سایت

پیوند ها

نظرسنجی سایت

بنظر شما دوستان گرامی چه مطالبی در سایت قرار داده شود ؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 44
  • بازدید دیروز : 34
  • بازدید کل : 423647

آب انبار


آب انبار

مقدمه

به دليل خشكي آب و هواي بخشعمده اي از كشور ايران و عدم ريزش باران كافي در بيش از شش ماه از سال در اكثر نقاطو در نتيجه فصلي بودن آب رودخانه ها و عدم دسترسي به آب، تمهيدات گوناگوني جهتتامين آب شيرين در فصول خشك سال شده است. احداث بند، قنات و آب انبار را مي توان ازاين جمله نام برد. در اين رابطه، آب انبار همان گونه كه از نام آن مشخص است، برايذخيره آب در فصول پر آب و استفاده از آن در بقيه ايام سال مي باشد.

قديمي ترين آثار به جاي ماندهاز آب انبار تقريباً با پيدايش اولين تمدن هاي ايران هم زمان است. مخزن آب شهرايلامي - دورانتاشدرچغازنبيل مربوط به هزاره دوم قبل از ميلاد هنوز باقي است. از دوران حكومت هخامنشياننيز بقاياي آب انبار و آب راه هاي متعدد در قصر جمشيد وجود دارد.

در دوره اسلامي، آب انبار نيزمانند ساير ابنيه شهري در مراكز تجمع، مانند راسته هاي بازار و مراكز محلات وهمچنين در كاروانسرا هاي بين راهي احداث مي شده. در شهر هاي گرم و خشك ايران هرمحله اي اغلب براي خود يك آب انبار داشته كه توسط اهالي محل احداث مي شده و يا گاهيباني آن يكي از افراد متمكن و خيرخواه محله بوده است. آب انبار توسط اهالي خود محلاداره مي شد و از كسي مبلغي براي استفاده از آن گرفته نمي شد، فقط اهالي محل خرجتعميرات و نگهداري آن را مي پرداخته اند.

در شهر هاي گرم و خشك آبانبار از ابنيه مهم شهري بوده و بناي آن با بادگير هاي بلند و گنبد هاي حجيم ازفواصل دور در سيماي شهر خودنمايي مي كرده است. آب انبار هاي مهم داراي سردر هايورود بسيار زيبا بوده اند كه با انواع كاربندي ها و مقرنس ها تزيين مي شده و گاهيشعري در جهت سلام بر امام حسين (ع) و لعنت بر يزيد و يا يادآوري خيري كه باني آنانجام داده بر روي كاشي هاي هفت رنگ نقش مي بست.

 

شکل 1: يكآب انبار قديمي سنگي در جاده تهران - گرمسار. در اين عكس قسمت هاي مختلف آب انبارشامل مخزن، گنبد و سردر راه پله مشخص مي باشد.

 

 

تاريخ احداث آب انبار ها،معمولاً در درگاه آن ها ثبت مي شده و با حساب ابجد، سال بناي اين آب انبار 1186هجري قمريكهبه دوره زنديه بر مي گردد، مي باشد.

فراهم نمودن آب بهداشتي، خنكو قابل دسترس براي همه اهالي، احتياج به يك سري تدابير زيست اقليمي داشته است كه دردنباله اين مقاله بحث خواهد شد

 

اقليم

 

شكل 2: سردرراه پله يك آب انبار در روستاي كوهستاني ابيانه. مخزن آب انبار، درست پشت راه پلهواقع است.

آب انبار در نواحي گرم و خشكاز جمله ملزومات مهم براي تداوم زندگي در اين مناطق بوده و در اكثر محلات شهري وروستا ها يك يا چند آب انبار وجود داشته است. اين آب انبار ها شامل يك مخزنبزرگ مكعب يا مكعب مستطيل و يا استوانه اي شكل در داخل زمين بوده اند كه روي اينمخزن را با طاق قوسي و يا گنبدي مي پوشاندند (شكل 1). اين مخازن غالباً يك و دربعضي از موارد دو راه پله براي برداشت آب از مخزن داشته اند (شكل 9).

در نواحي كوهستاني نيز باوجود اينكه بارندگي نسبتاً بيشتر از نواحي گرم و خشك است و اغلب در اين نواحي چشمهسار ها و نهر هاي دايم يا فصلي جريان دارد ولي براي ذخيره آب قابل شرب، معمولاً ازآب انبار استفاده مي كردند، هر چند كه تعداد آب انبار هاي در اين نواحي كمتر ازمناطق گرم و خشك مي باشد. در بعضي از موارد، پوشش سقف آب انبار در نواحي كوهستانيخصوصاً در مناطق خوش آب و هوا و جنگلي، به صورت مسطح است و با چوب و كاهگل پوشش ميشود. مخزن اين نوع آب انبار ها به لحاظ پوشش سقف آن به صورت مكعب و يا مكعب مستطيلاست (شكل 2).


شكل 3: نمايداخلي گنبد و هواكش آب انبار نو در محله آب انبار نو درساري.

در شهر همدان، در دامنه كوهالوند، خانه ها اغلب چاه داشته اند. البته در بعضي از خانه ها كه بر روي مجرايزيرزميني قنات ساخته شده بودند، مي توانستند مستقيماً از آب قنات استفاده كنند. دراين گونه خانه ها، مسير قنات از سيزانردمي شده كه اطاقي به نام حوضخانه در آنجا با طاق ها و آجركاري هاي بسيار زيبا درستمي كردند. اين مكان در تابستان بسيار خنك بوده و جهت استراحت استفاده مي شده. بهاين محل چشمه هم اطلاق مي شده است. در اكثر سرا ها و مراكز محلات شهر نيز دسترسي بهآب قنات امكان داشته است.

در مناطق پر آب و يا مناطقيكه مقدار نزولات جوي زياد مي باشد، آب انبار هر چند به تعداد اندك، وجود داشته است.در شهر تاريخي اصفهان در كنار رودخانه زاينده رود، اغلب خانه ها داراي چاه آب بودهاند و با كندن چند متر از خاك زمين، دسترسي به آب شيرين در تمامي ايام سال ممكنبوده است. آب مورد نياز باغ ها و باغچه ها در بهار و تابستان، از طريق شبكه مادي هاكهدر محلات مختلف شهر جريان داشته و از رودخانه زاينده رود منشعب مي شده تامين ميگشته است. ولي براي انجام عمل خير يا در مناطق مرتفع شهر و در قسمت هايي از شهر كهاز رودخانه دور و عمق آب هاي زيرزميني نسبتاً زياد بوده، مانند منطقه تخت فولاد درجنوب شرقي شهر اصفهان، آب انبار وجود داشته است.


شكل 4: سردرورودي آب انبار نو در ساري در استان مازندران.

در شهر شوشتر كه در بين دوشاخه از رودخانه كارون قرار گرفته است نيز اهالي در خانه ها چاه آب داشتند. ولي ازآنجايي كه خاك اين شهر شور است، لذا آب چاه شور بوده و اغلب براي استحمام، شستنظروف و يا آبياري درختان از اين آب استفاده مي شده است. جهت آب شرب، مردم از آبرودخانه استفاده مي كردند. بدين ترتيب كه سقا آب را با مشك به خانه ها مي برده و دريك ظرف بزرگ گلي به نام حُب مي ريخته. بعضي از افراد هم خود به رودخانه مي رفتند وآب بر مي داشتند. البته در اينجا نيز در مناطقي كه از رودخانه دور بوده، آب انبارمي ساختند.


مبلغ واقعی 16,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 231

مطالب تصادفی

  • پروژه مرگبار
  • دانلود سوالات استخدامی آموزش و پرورش (به همراه پاسخ نامه کامل
  • مزایا و معایب استفاده از روش قالب لغزنده عمودی
  • مروری بر ریشه‌های مسئله‌ی فلسطین 30 ص
  • سمينار كارشناسي ارشد (عمران) 197 ص

خراسان جنوبی شهرستان قاینات

تمامی محصولات ما با قیمت بسیار مناسب در سایت قرار میگیرد.