تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

تمامی فایل ها با تخفیف ویژه در سایت قرار میگیرد. در ضمن برخی محصولات سایت در جمعه با تخفیف 80 درصدی ارائه میشود ...


دسته بندی سایت

پیوند ها

نظرسنجی سایت

بنظر شما دوستان گرامی چه مطالبی در سایت قرار داده شود ؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 167
  • بازدید دیروز : 303
  • بازدید کل : 428378

مزاياي سخنراني 45 ص


مزاياي سخنراني 45 ص

مزاياي سخنراني

روشي مقرون به صرفه در زمان و وقت گروه

باعث ايجاد خلاقيت وانگيزه مي شود

بوسيله مختصر نمودن شاخه هاي مورد مطالعه درزمان و وقت دانشجويان صرفه جويي مي شود

سخنراني مي تواند فرصت طرح موضوعات به روز و Upto-date فراهم نمايد وسيله خوبي براي معرفي كه موضوع مي باشند.

سخنرانيها باعث افزايش روند كار دانشجويان مي شود و وسيله اي براي سرعت بخشيدن به كار دانشجو مي باشد.

معايب سخنراني

به طور نسبي در ايجاد انگيزه و تحريك انديشه بي تاثير مي باشند.

در تغير طرز فكر وتحريك وتهييج آن بي تاثير مي باشند.

سخنرانيها نسبت به روشهاي ديگر نامناسب مي باشند.

هدف عمده واصلي سخنرانيها نبايد قضاوت هايي در مورد اجتماع ويا اشخاص باشد.به طور كلي برسراين مسئله كه يك سخنراني 50 دقيقه اي بدون تفسير و بررسي يك روش ضعيف در ياد گيري مي باشد توافق وجود دارد.

معمولآ هيچ دانشجويي در بحث شركت نمي كند وهيچ تمريني در مورد آنچه ياد گرفته شد ويا آنچه كه سخنران در مورد آن به نتيجه رسيده وجود ندارد.

سخنرانيها با كاهش شديد تضاض وافت شديد در خواست از طرف دانشجو مواجه مي باشد.

براي مثال در يك مطالعه و تحقيق در اين مورد دانشجويان قادر بودند به خاطر بياورند و7 درصد محتواي 5 دقيقهاي اول سخنراني را اما فقط 20 درصد ده دقيقه آخر را به خاطر مي سپرند

در نتيجه يافته هاي سخنران تاثيرمطلوبي در دانشجو ندارد.

به دليل عدم تقاضاي سريع از طرف دانشجويان در بارة آنچه رد طول سخنراني ارائه شده در طي مدت زمان كوتاهي افت شديدي در صدد موارد آموزش داده شده بوجود مي آيد.

فاكتورهاي ديگر مي توانند در به خاطر سپردن اطلاعات داده شده در سخنراني كمك كنند اين فاكتورها عبارتند از : معني بخشيدن به آنچه آموزش داده شده ، ايجاد بحث منطقي در مورد موضوع مطرح شده تكرار به منظور ماندگاري يادگيري ونتيجه و باز خورد آن بر روي اجراء وتمرينهاي نوشتاري خواهد بود.

دانشجويان تظاهر مي كنند كه مايلنداهداف موضوع سخنراني را بدانند

در دسترس بودن اهداف مورد نظر وبدست آمده وسيله خوب و مطمئني براي تهسيل نمودن امر ياد گيري مي باشد اگر چه بطور كلي اين اهداف بر آساني محقق نمي شوند.

سخنران

دانشجويان انتظارات خاصي از سخنران به خصوص در ارائه يك سخنراني جذاب دارند.

اصول مطالب عبارتند از :

1- شفاف بودن بحث و آنچه ارائه مي شود.

2-تمامي مواردي كه بيان مي شود واضح ومنطقي باشد.

3-دانشجويان قادر به فهميدن اصول اساسي موضوع باشند.

4-به وضوح سخنراني را بشنوند.

5-بر موارد به طور هوشمند …….. مفهوم ببخشند.

6-به سخنران در زمينه موضوع به طور دوستانه ومساعدت آميز كمك نمايند.

7-به ادامه بحث توجه داشته باشند.

8-خود را با دقت مناسب سخنراني تطبيق بدهند.

بورسيه يا هزينه تحصيلي

نشان دادن دانش و علم به روز در مورد موضوع

با مثال توضيح دادن در مورد كاربرد هاي علمي موضوع مورد بحث

اشاره به آخرين پيشرفت ها در مورد موضوع

نشان دادن ارتباط بين بحث تئوري و عملي موضوع

ايجاد انگيزه براي پيشرفت دانشجويان

در نظر گرفتن نقطه نظرات دانشجويان

اجازه طرح سوال در طول سخنراني

تحريك دانش آموزان براي تفكر مستقل ومنتقدانه .

فاكتورهاي بالا نشان مي دهد روشهاي متفاوت مي توانند فرايند سخنراني را تهسيل بخشند .ضروري به نظر مي رسد دانشجويان درنظر بگيرند ياد گيري وبحث و مجادله در ساختار و ارائه يك سخنراني نكاتي كه مي بايست سخنران از آن دوري كند:

1-عدم پيوستگي در مطالب در سخنراني .

2-اجتناب از طرح جزئيات ودرنظر نگرفتن نكات اصلي .

3-سخنراني نبايد سطح علمي دانشجو را پائين بياورد .

4-سخنران بايد داراي بيان خوبي باشد .

5- نبايد نت برداشتن براي دانشجويان سخت باشد.

6-سخنران مي بايست باهيجان و علاقه موضوعات را بيان نمايد زيرا نت ها به ندرت توسط دانشجويان خوانده مي شود .

7-نمودارها و نوشته هاي سخنران نبايد خيلي كوچك و نامناسب باشد.

*****************************

آمادگي براي سخنراني

«در ابتدا و قبل از شروع سخنراني بايد پاسخي براي سوالات زير يافت»

  • چه اهدافي در سر دارم (بخش 5 را ملاحظه كنيد)؟
  • آيا طريقه قعلي سخنراني من مي‌تواند بهترين تكنيك آموزش و نيز انتقال اهدافم باشد؟
  • چه نوع سخنراني بايد ارائه داد؟
  • در صدد انتقال و تعميم چه نوع مطالبي هستم؟
  • چگونه مي‌توانم بهترين سازماندهي را براي كاري كه درنظر دارم، انجام دهم؟
  • كدام (چه) وسايل كمك آموزشي صوتي و تصويري مي‌توانند مفيد واقع شوند؟
  • چه نوع برنامه‌اي براي آماده‌سازي و نيز فعاليت‌هاي مرتبط با دانش‌آموزان مي‌تواند در نقشه (طرح كاري) گنجانده شود؟

به عنوان مثال اگر مي‌بينيد كه ميزان موفقيت دانشجويان در زمينه سخنراني افت كرده است، بايد راه‌هايي براي تشويق و ترغيب دانشجويان در زمينه سخنراني يافت. اين از طريق راه‌هاي مختلف امكان‌پذير است؛ از قبيل:

  • طرح سوالاتي در زمينه سخنراني؛
  • دسته‌بندي دانشجويان در گروه‌هاي كوچك جهت بحث و تبادل در رابطه با مشكل مرتبط با سخنراني براي (در) دوره‌هاي زماني كوتاه مدت و مرتب.
  • تشويق و ترغيب دانشجويان در سرتاسر مدت طول سخنراني (از لحاظ رفتاري).

پيشنهادات بالا همچنين روش‌هاي موثري جهت يادگيري موارد لازم كه قبلاً آموخته‌اند، مي‌باشد و به اين طريق مي‌توانند به اطلاعات قبلي خود بيافزايند. اين عمل باعث افزايش ميزان ماندگاري آموخته‌هاي دانشجويان مي‌شود.

روش‌هاي سخنراني

سخنراني مي‌تواند يك نوع خاص باشد و اغلب نيز اينچنين است. با اين حال اين تنها روش نيبست و برنامه‌ريزي براي سخنراني مي‌تواند مفيد واقع شود و در حقيقت ممكن است چند روش ديگر جايگزين براي سخنراني را پيش روي ما قرار دهد. سخنراني‌ها مي‌توانند حول محورهاي زير مطرح شوند، مي‌توانند شامل:

  • اطلاعات و واقعيت‌هاي موجو: در اين حالت هدف و كانون صحبت (سخنراني) ارائه اطلاعات در هر دو حالت رسمي و غيررسمي است. اغلب دانشجويان بيشتر مايلند منفعل و آرام باشند، اما سخنرانان مي‌توانند با حالتي جالب و تحريك كننده و آن هم با زمينه‌چيني و تلاش اطلاعا را ارائه نمايند.
  • حل مشكل: سخنراني حول محور «شامل طرح سوال از طرف سخنران و يا طرح مشكل و سپس ارائه اطلاعات مربوط در غالب استدلال‌ها مي‌باشد». كانون سخنراني نيز «مشكل» مي‌باشد.
  • فعاليت: روش سخنراني بر پايه فعاليت‌ها، يك نوع از سخراني است كه طي آن دانشجويان به صورتي فعالند. در جريان نوعي فعاليت واقعي در طي «فراگرفتن» درس سخنراني هستند، مي‌باشد، مثل نوشتن قطعه شعري كوتاه در حالتي خاص با توضيح نقش و يا وانمودي از فردي خارق‌العاده.
  • مطلب: در اين روش كانون و هدف اصلي سخنراني، تمركز بر موضوعي مهم مي‌باشد. تمام وظايف، فعاليت‌ها يا مشكلات مطرح شده به موضوع و هدف اصلي مذكور مرتبط مي‌باشند. در اين روش هدف اين است كه دانشجويان را از اصل مطلب، ولي از ديدگاه‌هاي گوناگون مطلع سازيم.

ارگ زدن در سخنراني

در سخنراني بهترين روش‌ها براي اينكه ايراد در ذهن شما نماند، وقتي كه نوعي از كه تصميم گرفتيم ارگ زدن بدن است. اين مي‌تواند موجب چهار چيز شود:

  1. يادداشت كردن نتيجه‌اي كه شما از سخنراني مي‌گيرد.
  2. يادداشت كردن نكات كليدي.
  3. ترتيب دادن نكات كليدي و اصولاً منطقي در حين
  4. ايراد سخنراني خوب براي دانش‌آموزان.

سخنراني‌هايي معمولاً موثر هستند كه در حين سخنراني از نكات مختصر استفاده مي‌كنيد، نظير عنوان‌ها و عنوان‌هاي فرعي كه معمولاً همه از نكاتي هستند كه روي تخته و يا بالاي پرده پرتوافكن يا پرده كامپيوتر نوشته و كپي مي‌شوند.

اگر نكات نقشه كشيدني و ارائه دادني است، منطقي است كه براي دانش‌آموزان چنين يادگيري جالب است. اگرچه جدا از ارگ زدن سخنراني اغلب نگران كه دانش‌آموزان چه برداشتي مي‌كند، چيزهايي كه مربوط به سخنراني است، براي مثال دانش‌آموزان چه اطلاعاتي مي‌گيرد؟ اطلاعات شامل چه چيزهايي است؟

فكر كردن در يادگيري چيزي كه در سخنراني مي‌پذيريم، مهم است، پس كه به دانش‌آموزان داده مي‌شود، نبايد سخت باشد تا تاثير زيادي در دانش آنها دهد.

اطلاعات ممكن است شامل صورت يادگيري و خلاصه از سخنراني مرجع سوال و جواب و پيش بردن تحقيق. اطلاعات شايد به اندازه سخنراني اما مي‌توان شناخته شود به صورت يكي ديگر از راه‌هاي مشغول كردن دانش‌آموزان براي يادگيري مستقل.

نقشه كشيدن و تهيه سخنراني كه سخنراني پرمحتوايي را با موفقيت تحويل دهد، وقت تحويل سخنراني بايد نكات زير را درنظر داشته باشد:

  1. انجام ندادن حركات زياد جسماني در حين سخنراني.
  2. باطن كنفرانس كه دانش‌آموزان مي‌توانند پيروي كنند از پيشرفت شما، اگرچه مفهوم ، مشكل يا باشد در كنفرانس.

*****************************

رئوس مطالب را مي توان با استفاده از نرم افزار ( پاورپوينت ) يا (OHP ) درابتداي سخنراني ارائه نمود.اين كار موجب رضايت وقدرداني دانش آموزان وساده شدن كار آنها در درك ساختار وچهارچوب كل سخنراني مي شود.

  • خيلي سريع كار نكنيد.به خاطر داشته باشيد آنچه كه براي شما آسان به نظر مي آيد وشما مشغول معرفي يا بحث كردن درمورد آن هستيد براي دانش آموزاني كه با آن مسئله يا موضوع براي اولين بار مواجه مي شوند، آسان نباشد. ناكامي اصلي در سخنراني (ارائه مطلب) اين است كه فرض كنيم كه دانش آموز مي تواند پا به پاي سخنران پيش رود و همه مطالب را بياموزد.اين مسئوليت سخنران است كه مطمئن شود آيا يادگيري در حال صورت گرفتن است.؟
  • ازيادداشت هاي يادآوري استفاده كنيد، آنها را به دانش آموزان ديكته نكنيد.چون اين خود نوعي اتلا ف وقت است .بهتراست كه يادداشت ها را فتوكپي كنيد تااينكه به صورت ديكته آنها را بخوانيد.اززمان براي توضيح استفاده مناسب را بكنيد. دانش آموزان را در اطلاعاتي كه مي خواهيد ارائه دهيد درگير نماييد واين كار را در سطح كلاس بسط دهيد.
  • وقتي كه در حال صحبت با دانش آموزان هستيداز خودتان اعتماد به نفس نشان دهيد. به جاي نگاه كردن به سقف ودر وديوار وقدم زدن در محل سخنراني ، به چشمان آنها نگاه كنيد.به مدت طولاني پشت تريبون يا ميز سخنراني قرار نگيريد.انگار كه پشت يك سنگر موضع گرفته باشيد.
  • همواره سعي كنيد كه دريابيد دانش آموزان به چه ميزان به سخنراني شما پاسخ مي دهند واين كار را متناوبا انجام دهيد. اين ميتواند به اين معني باشدكه ممكن است شما از مسير سخنراني دور شده ايد .ازدانش آموزانتان بخواهيد كه چنانچه نكته اي نياز به توضيح دارد ،اعلام كنند تا توضيح بدهيد.اين كارنيز به درگير شدن دانش آموزان در بحث وهدايت سخنراني كمك مي كند.

اگر چه هيچ قانون سريع و دشواري كه بتواند يك سخنراني خوب طراحي شده وانجام شده را راهنمايي كند، با اين حال طرحهاي كلي زير ، ارزش ملاحظه كردن را دارد.

 

¯ با يك مقدمه خوب درمورد سخنراني ،اهداف مشخص مي شودويادگيري قابل دسترسي خواهد شد.

¯ توزيع برگه هاي يادداشت.

¯

¯ يك مرور اجمالي در مورد سخنراني. ( موارد مهم ذكر شود.)

¯ استراحت هاي كوتاه مدت در ارتباط با فعاليتهاي خاص.( بحث با ساير دانش آموزان در مورد يك مسئله خاص ، وظيفه حل مسئله مستقل )

¯ خلاصه اي از نكات برجسته و نكات عمومي مرور شده ومورد تشويق قرار گرفته.

_____________________________________________________________

نكاتي براي ملاحظه ودر نظر گرفتن :

همزمان با استفاده از پيشنهادات بالا، چهارچوبي را براي سخنراني خودتان بر مبناي شخصيت خاص خودتان در نظر گرفته وعرضه كنيد. هدف از تهيه اين چهارچوب ،كمك به سرعت طرح مسئله وآماده كردن سخنراني شما مي باشد.

 

در قسمت زير ،پيشنهاداتي براي تاثير گذاري بيشتر سخنراني ارائه شده است. اين موارد مي تواند كمك ويژه اي به شما بكند.بخصوص اگر گفته زير از پروفسور گيبسون را كه مهندس برق بود،به خاطر داشته باشيد:

(( وقتي شما شروع به آموزش مي كنيد وبا افراد فارق التحصيل نشده سروكار داريدونگاه مي كنيد ونگاه هاي گيج ومبهوت را مي بينيد،شانس اين است كه مطلب در بين آنها نيست چون اگر مطلب آنجا بود ، دانش آموزان مي توانستندهمه نوع بحثي را دنبال كنند. اگر آنها صراحتا مي ديدندكه شما قصد داريد كه به كجا برويد.

ليست كنترل براي سخنراني موثر :

آماده باشيد :

¯ اهداف روشن سخنراني خودتان را طرح ريزي كنيد.هدف نبايد طوري باشدكه همه مطالب را پوشش دهد. هدف اين است كه مطالب چرا مهم هستند.

¯ طرح خود را گسترش دهيد، تصاوير موثر را براي نكته اصلي خلق كنيد.

¯ نكات اصلي سخنراني را بين سه تا پنج مورد ،محدود كنيد.

¯ از وقت سخنراني براي تكرار ودوباره خواني استفاده نكنيد،به آنها اشاره كنيدونقاط كليدي را مشخص كنيد.

¯ سخنراني رابراي آموزش گيرندگان مختلف طراحي كنيد. از شيوه هاي كلامي ،تصويري و فيزيكي استفاده كنيد.(شبيه سازي – تمرينات دستي)

¯ اگر عصبي هستيد ، دو سه دقيقه اول سخنراني را روي كاغذي بنويسيد.

مخاطبين خود را در بحث درگير كنيد.

¯ در ابتداي كار با استفاده از يك قصه كوتاه ، نمونه هايي تصويري با روح ، ويا يك نكته از بزرگان توجه همه را جلب كنيد.ويا با هر موضوع مرتبط ومناسبي كه بتواند به شما كمك كند.

¯ طرح خود را به مشاركت بگذاريد.اهداف سخنراني ونكات كليدي را در آغاز مورد تاكيد قرار دهيد. همانطور كه در پرداختن به آنها ودر قسمت خلاصه ونتيجه گيري در انتها مورد تاكيد قرار مي دهيد.

¯ از تصاوير مركب ، وسايل ارتباط جمعي ( تلويزيون ، ويدئو و ... ) وبحث وتكنيك هاي گروههاي كوچك استفاده كنيد.

¯ اطلاعات را به دانسته هاي قبلي دانش آموزان مرتبط سازيد(بعنوان مثال تجارب عام يا كار درسي قبلي )

¯ از خودتان ديد منتقدانه نسبت به موضوع واطلاعات نشان دهيد.به خاطر داشته باشيدكه شما الگوي شخصيت خودتان هستيد.

¯ به دانش آموزان وقت فكر كردن وفرصت پاسخگويي بدهيد.

به آنها خوراك فكري بدهيد.

¯ ارتباطات غير كلامي دانش آموزان را مشاهده كنيد( يادداشت برداري ،پاسخ گويي به سئوالات ،پلك زدن،نحوه نشستن ، پاسخ به شوخ طبعيها ) آيا آنها با شما هستند.؟

¯ از دانش آموزان بخواهيدكه در يك يا دو جمله به سئوالات زير پاسخ دهند:

1) چه نكته مهمي از سخنراني امروز دستگير ما شد.؟

2) شما در چه مورد ي دچار سردرگمي يا نفهميدن موضوع شديد.؟

3) از آنها بخواهيد كه توضيحات وپيشنهادات خودشان را بنويسندومطرح كنند.


مبلغ واقعی 16,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 276

مطالب تصادفی

  • پروژه مرگبار
  • دانلود سوالات استخدامی آموزش و پرورش (به همراه پاسخ نامه کامل
  • مزایا و معایب استفاده از روش قالب لغزنده عمودی
  • مروری بر ریشه‌های مسئله‌ی فلسطین 30 ص
  • سمينار كارشناسي ارشد (عمران) 197 ص

خراسان جنوبی شهرستان قاینات

تمامی محصولات ما با قیمت بسیار مناسب در سایت قرار میگیرد.