دسته بندی سایت
پیوند ها
مقدمه:
هدف و اهميت آموزش و پرورش در كشور ما تربيت انسانهايي مؤمن و متعهد، دلسوز و از طرفي تربيت افراد با تجربه و داراي سطح علمي بالاتر ميباشد. چرا كه آموزش و پرورش تفكيك ناپذير از هم ديگري ميباشد. از آنجا كه آدمي از طريق حد مطلوبي از آموزش و پرورش به حد متعارفي از ذوق سليم قدرت تخيل و تحليل ميرسد، همچنين در جامعه همه مسائل و پديدهها بلافاصله به مرزهاي تخصص و مهارت نميرسدولي بايد قبل از آن در ستون ذوق سليم و قدرت دريافت انتقادي و تحليلي افراد قرار گرفته پس بر همه دانشجويان علوم تربيتي و برنامهريزي آموزشي ضروري است كه براي شناخت برخي مسائل آموزشي و پرورش خود را بهرهمند از اين حداقل نمايند. امادر مديريت آموزش و پرورش هم اصول خط مشيهاي بنيادي و هم سياستهاي اجرائي را مورد نظر قرار ميدهد . و نبايد انسانها را بعنوان يك ابزار تلقي كرد بلكه بايد يك پل ارتباطي بين دانشآموزان و مديران مدارس وجود داشته باشد. مديران بايد سعي و تلاش خود را براي بهتر عرضه كردن اطلاعات و انتقال معلومات به دانش آموزان را در نظر داشته باشند. تا بتوانند در امر آموزش و پرورش پيشرفتهاي چشمگيري داشته باشند. امروزه متفكران تعليم و تربيت و متخصصان در اين رشته بايد مقدمات حركت و هدايت آدمي ر ادر صراط مستقسم پرستش پروردگار فراهم آورد و او را به مرحله كمال انساني تسهيل نمايد از سوي ديگر افراد را با آخرين اساس آموزش و پرورش آماده كردن انسان براي آموزش عمومي. آموزش تربيتي و مهارتهاي ملي كه در مجموعه اهداف تربيتي و آموزشي را تشكيل ميدهند. در اين مباحث نيز نبايد نقش معلم را ناديده گرفت چرا كه كوششهاي معلم در شكل دادن شخصيت كودك و نوجوان و انتقال دادن دانش و مهارت به اين نسل سازنده ميباشد. معلم از يكسو سوق دادن فعاليتهاي اجرايي تربيتي به دانش آموزان و مشاركت فعال و خود انگيخته آنان در انجام برنامههاي تربيتي از سوي ديگر، جايگاه ستادهاي تربيتي را بگونهاي تحكم بخشيده است كه تمامي پيكره فضاي آموزشي و تربيتي از سطح معلمين تا دانش آموزان را در بر گرفته است. پس در پايان بايد تلاش و كوششهاي دلسوزانه و خستگي ناپذير كليه افراد بخصوص معلمين و مجريان ستادهاي تربيتي كه در امر آموزش و پرورش دادن افراد نقش بسزائي دارند كمال تقدير و تشكر را بعمل آورد.
فصل اول
كاروزي (1)
تعاريف كارورزي:
1- تدابيري است كه براي اصول و اطمينان از جريان آمادگي در دوره انتقالي از نظري به عملي
2- مجموعه فعاليتهاي كه دانشجويان در رابطه با رشته تخصصي خود براي اخذ مهارتهاي لازم زير نظر مدرسان مربوطه در مدت زماني خاص جهت آمادگي براي گروه و حرفهاي معينانجام ميدهد.
3- كاربرد عملي اصول و تئوريهاي تعليم و تربيت در جريان آموزش به منظور كسب مهارتهاي عملي و اخذ كفايت و شايستگي.
هدف درس كارورزي:
سر فصل دروس: 1- كارورزي در مدارس ابتدائي 2- مدارس راهنمائي
در رابطه با برنامه كار روزانه مدير آموزشگاه، ارتباط برنامه روزانه با واحد افراد است، اطلاعات مورد استفاده در ارتباط با امور دانش آموزان، نحوه بدست آوردن اين اطلاعات.
تبصره: كارورزها بر حسب زمان تعيين ميشوند و دانشجو موظف است كه گزارش خود را ار واحدهايي كه در آن به كاروري در اختيار استاد مربوطه قرار دهد.
هدفهاي كارورزي
1- ايجاد فرصتهاي جهت مشاهده رفتار مطلوب مديريت در مدرسه و شركت مؤثر فعال دانشجودر اين امر.
2- آماده ساختن دانشجويان براي پذيرش انتقادهاي سازنده از سوي مسؤلين اجراي برنامه
3- ايجاد حسن خود رهبري در دانشجويان و تجهيز آنان به اعتماد به نفس.
4- بوجود آوردن موقعيتها براي خود سنجي و تلاش براي از ميان برداشتنن ضعفها
5- ايجاد فرصت به منظور درك و تشخيص تفاوتهاي فردي دانشآموزان به هنگام اموزش در كلاس و محيط مدرسه.
6- اشنا ساختن با محيط مدرسه و مشكلات آن و ايجاد رفتار مطلوب و انساني ميان دانشجو و محيط آموزشي
7- هدف عمده از كارورزي مديربت عبارت است از كم كردن فاصله بين دروس نظري كه دانشجو در دانشكده ميگذارند با دنياي واقعي مديريت در آ. پ است.
فعاليتهايي كه دانشجو بايد در خلال اين دوره بداند.
الف- فعاليتهايي كه عمدتاَ در اداره آموزش و پرورش است كه شامل آشنايي با دواير كارگزيني، حسابداري، آموزشها، امتحانات ميباشد.
ب- فعاليتهايي كه عمدتاَ در مدرسه انجام ميشود: اطلاعاتي كه هر مدير آموزش لازم است آنرا بداند.
1- اطلاعات فني: هر محيط لازم است كه با توجه به حوزه همكاري دبيران در اين امر و شيوه كنترل كلاس و مدرسه، طرز تهيه سؤال چه تشريحي و چه تستي و چگونگي ارزيابي و سنجش از نمرات دانش آموزان و غيره اطلاعات كافي داشته باشد.
2- اطلاعات اداري: آگاهي از مقررات اداري و سازماني مانند مقررات استخدامي، ترفيعات امور مالي، بخشنامهها، چگونگي ثبت نامهها در دفاتر و ثبت نام در مدرسه مطلع باشد.
3- اطلاعات روانشناسي: داشتن نقش عادي در مؤسسه با ايجاد انگيزش در كار كاركنان چگونگي حل و فصل مشكلات و نحوه تشويق و تنبيه دانش آموزان در حوزه مديريت آموزشي يك سري عوامل انساني وجود دارد ك بدون توجه به آنها نميتوان محيط مديريت را صفا بخشيد پس بكارگيري روشهاي متأثر و شناخت روانشاختي ميتوان اتخاذ تصميم را تصريح و تسهيل و تبعاَ بدون عيب انجام دهد. بدين جهت استكه جنبه عملي ترفيع مديريت مورد اهميت قرار گرفته و سرنشت مديران آينده بايد در ساير آموزش تئوري و عملي صورت گيرد.
كارگزيني – دايره استخدامي
كارگزيني: به كارگماري و استخدام نيروي انساني مورد نياز دستگاه.
رسمي آزمايشي
مهمترين وظايف كارگزيني: 1- استخدام رسمي قطعي
موقت
2- ترفيعات و مزايا
3- مرخصيها
4- بازنشستگي
5- ارزشيابي
آزمايشي: به نوعي استخدام گفته ميشود كه فرد به مدت 2 سال به استخدام با حقوق مزايا مشخص به كار گرفته ميشود.
قطعي: نوعي استخدام فرد پس از 2 سال استخدام آزمايشي پس از گزينش مجدد به استخدام قطعي آن سازمان در ميآيد.
پيمانه: نوعي استخدام ميباشد كه براساس عقد پيمان بين فرد و دستگاه به مدت يكسال با حقوق مشخص فرد به كار گرفته ميشود اگر اين پيماننامه به مدت 8 سال بين فرد و دستگاه تمديد شود فرد ميتواند به استخدام آزمايشي درآمده و پس از 2 سال به استخدام قطعي درخواهد آمد.
قراردادي: نوعي استخدام است كه براساس عقد قرارداد دو طرفه براي مدت مشخص بودن ايجاد مجوز استخدام فرد به كار گرفته ميشود.
خريد خدمت: نوعي استخدام گفته ميشود كه فرد خدمات خود را در قبال حقوق مشخصي در اختيار آن دستگاه قرار ميدهد.
براي استخدام چه نوعي سابقهاي ملاك عمل است: 1- تمام وقت 2- حقوق گرفته باشد.
حقالتدريس: بكارگيري نيرو در قبال پرداخت حقوق در ازاي ساعات كار مشخص .
حقالتدريس پاره وقت: نميتواند استخدام شود و ساعات كار او 20 ساعت است.
حقالتدريس تمام وقت: بعد از 4 سال استخدام ميشود و ساعات كاري او 24 ساعت است.
ترفيعات و مزايا: براي تعيين حقوق فرد سه چيز مهم است. مدرك- سابقه- پست
حقوق مبناء گروه: گروه زير سيكل: گروه 2 ميگيرند. گروه سيكل: گروه 4 ديپلم: گروه (6 )
ميگيرند فوق ديپلم گروه (7) ميگيرند. ليسانس: گروه (8) فوق ليسانس گروه (9) دكتر گروه (10) ميگيرند.
چه چيزهايي به كاركنان دولت پرداخت ميشود. حقوق مبنا – افزايش سنواتي- فوقالعاده شغل – سختي كار – آب و هوا- تسهيلات- عائله مندي- حق اولاد – جذب مديران – جذب روستا – هزنيه مسكن – نوار مرزي.
فوقالعاده شغل بر اساس مدرك اگر سيكل است 100 درصد حقوق مبناء – سختي كار 30-10 درصد حقوق مبناء – بدي آب و هوا 5% حقوق مبناء.
نقل و انتقالات : جابجايي نيروي انساني از منطقهاي به منطقه ديگر اين امر به منظور تسهيلات لاطم براي كاركنان ميباشد.
نقل انتقالات عادي – موقت: براي يك سال تحصيلي انجام ميشود.
5 سال سابقه
عادي
قطعي
به شرط نياز – عدم نياز
نقل و انتقالات موقت داراي چند بند است:
مبلغ واقعی 16,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان
محبوب ترین ها
پرفروش ترین ها