تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

تمامی فایل ها با تخفیف ویژه در سایت قرار میگیرد. در ضمن برخی محصولات سایت در جمعه با تخفیف 80 درصدی ارائه میشود ...


دسته بندی سایت

پیوند ها

نظرسنجی سایت

بنظر شما دوستان گرامی چه مطالبی در سایت قرار داده شود ؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 57
  • بازدید دیروز : 39
  • بازدید کل : 431172

بررسي رابطه نگرش مذهبي با نگرش به تقلب دانشجويان دانشگاه ايذه در سالهاي 88-89


بررسي رابطه نگرش مذهبي با نگرش به تقلب دانشجويان دانشگاه ايذه در سالهاي 88-89

چكيده :

نقش متغيرهاي شناختي، شخصيتي و اجتماعي در تبيين رابطة بين نگرش مذهبي و و تقلب دانشجويان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، اما كمتر به صورت تجربي مورد بررسي قرار گرفته است؛ بدين‌منظور در اين پژوهش به بررسي رابطة نگرش مذهبي و تقلب پرداخته شده است.

هدف مطالعه حاضر بررسي رابطه بين نگرش مذهبي و تقلب دانشجويان دانشگاه ايذه بوده و فرضية اصلي تحقيق اين است كه بين نگرش مذهبي و تقلب دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه رابطه وجود دارد. روش تحقيق در اين پژوهش، توصيفي از نوع همبستگي است. نمونة مورد بررسي 100 نفر از دانشجويان كه در رشته‌هاي مختلف علوم تجربي، علوم انساني و رياضي فيزيك و ...در سال تحصيلي 88-89 مشغول به تحصيل بودند و به صورت نمونه‌گيري تصادفي ساده از ميان پنج كلاس انتخاب گرديدند. آزمون نگرش مذهبي (داراي 20 سؤال، سه گزينه‌اي) و پرسشنامه پژوهش (GHQ) براي سنجش ملاك‌هاي سلامت، شامل مذهبي بودن ، ارتباط با خداوند، اختلال در كاركرد اجتماعي و افسردگي به عنوان ابزار تقلب تحقيق استفاده شد و داده‌هاي به‌دست آمده با روش آمار توصيفي و ضريب همبستگي پيرسون با استفاده از نرم‌افزار (SPSS-13) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته‌ها نشان داد كه بين نگرش مذهبي و وتقلب (r = -0/23)، همچنين بين نگرش مذهبي و اضطراب(r = -0/20) و اختلال در كاركرد اجتماعي (r = -0/21)در سطح معناداري (p<0/05)رابطه وجود دارد؛ اما بين جسمي‌سازي و افسردگي با نگرش مذهبي رابطه معني‌داري ديده نشد. ضرايب همبستگي منفي بدين‌معني است كه هرچه نگرش مذهبي بالاتر باشد، علائم ديدگاه مذهبي و درنتيجه تقلب بيشتر است. به‌طور خلاصه مي‌توان گفت يافته‌هاي اين پژوهش بيانگر آن است كه نگرش مذهبي با افزايش تقلب دايان در رابطه است. پژوهش‌هاي آينده لازم است ميزان تعميم‌پذيري اين يافته‌ها را بررسي كنند.

مقدمه

اگر دانشجويي یک بار از طریق تقلب موفق شود نمره ی خوبی بگیرد دیگر نمی تواند با فکر خودش امتحان دهد ودر مقابل وسوسه ی نوشتن ازروی دست دیگران پایداری نکند.

بیشتر دانشجويان در طول سالهای دانشگاه حداقل یکی دوبار تقلب می کنند ودر بیشتر این موارد بدون ان که مطلب درسی را فهمیده باشند با نمره ی غیر واقعی به کلاس بالا راه می یابند و این موضوع مشکلات بسیاری را بوجود می آورد بیشتر والدین می خواهند فرزندان آنها درک کنند که تقلب کردن کار درستی نیست حتی اگر بدون تقلب نمره ی بالا تری را نگیرند . (عبدالوهاب،1999) در یک تعبیر خشن شاید بتوانیم بگوئیم فردی که تقلب می کند مانند کسی است که دزدی میکند اما با شیوه ی دیگر. همانطور که در دزدی پنهان کاری، ترس و تجاوز به حقوق دیگران وجود دارد در تقلب هم وجود دارد.اما گفته میشود که تقلب میتواند چیزی شبیه دروغگوئی باشد. به نظر میرسد که فرد سالم نباید تقلب کند گر چه نتواند به همه سئوالات امتحانی پاسخ دهد. چون او میداند تقلب از سنخ چه نوع اعمال و رفتاری است. (آزاد،1381)

روانشناسان تقلب را یک بیماری روحی شخصیتی میدانند ومی گویند وقتی یک پیام روشن ودقیقی در مورد نادرستی تقلب به دانشجو نمی دهیم وبه اندازه ی کافی آن را اشکار نمی کنیم چگونه می توان انتظار داشته باشیم آنها در دانشگاه تقلب نکنند. ( الوندي ،1382)در همین راستا برخی مطالعات دلیل اصلی بروز تقلب را ناشی از دو عامل میدانند :

 

 

 

1-فشار ها وانتظاراتی که بر دانشجوه هان برای کسب موفقیت وارد میشود .

2- برآورد دانشجويان از احتمال گیرافتادن او در جریان تقلب .بنابر این معلم برای به حداقل رساندن تقلب می تواند اقدامات متعددی را انجام دهد. در این مقاله سعی بر ان است. علل گرایش دانشجويان به تقلب و راهکارهای پیشنهادی برای آن را بررسی کنیم.

 


 

بيان مساله :

دلیل گسترش بسیاری از رفتارهای ناهنجار در جامعه از جمله تقلب در محیط‌های آموزشی، این است که افراد با انجام رفتار خلاف قانون، به خواسته خود می‌رسند یا به بیان علمی رفتار بد پاداش می‌بیند؛ یعنی رفتار بد نتیجه می‌دهد. بعضی از این افراد نیز شاید نه از روی نیت بد بلکه از روی اضطرار دست به تقلب می‌زنند. (اوجي،1382).

به هر حال علت هر چه باشد، تقلب موریانه‌ای است که بنیان آموزش را می‌خورد. در بسیاری موارد با دانشجویانی روبه‌رو شده‌ام که با تعجب می‌پرسند مگر می‌شود که کسی تقلب نکند یا حتی باور نمی‌کنند که کسی در طول تحصیل تقلب نکرده باشد! در مقایسه با دو دهه پیش که خودم روی صندلی و نیمکت کلاس می‌نشستم، تصور می‌کنم در حال حاضر از قبح تقلب تا اندازه‌ای کاسته شده است. شاید توجهی که مسئولان نظام آموزشی به دیگر مسائل می‌کنند، سبب شده است تا از توجه به این ناهنجاری که به‌صورت نگران‌کننده‌ای متداول شده است، بازبمانند. اگر قرار است کیفیت آموزش در تمام سطوح ارتقا یابد، یکی از راه‌های آن اِعمال مقررات موجود در زمینه برخورد با تقلب است. (بروستاد[1] ،1998)

 

 

 

اهميت و ضرورت تحقيق :

اين تحقيق صرفاً در رابطه با مسائل آموزش و پرورش و نظام آموزش و پرورش كشور مي باشد و با توجه به بررسيها وتحقيقاتي كه در اين زمينه مي شود مي توان مشخص نمود كه چه عواملي مي توانند در نظام آموزش و پرورش دخيل باشند و از اين عوامل چه عواملي مضر و چه عوملي مي توانند مفيد باشند .و چه عواملي مي تواند به بهتر درس خواندن دانش آموزبدون افكار منفي و تقلب با دل سرشاز از اطمينان و تكيه به خداوند و نگرش مثبت (مذهبي) مي توان باشد .

بررسي نمودن اين عوامل و تحقيق و كار كردن بر روي آنها مي توان بررسي رابطه نگرش به تقلب و نگرش مذهبي در بين دانشجويان و از آنجائيكه تعليم و تربيت امريست پيوسته ،مستمر و همه جانبه ، تاثير فاكتورهاي چون شراط خانواده و ميزان تحصيلات و آگاهي اولياء شرايط فرهنگي و اقتصادي و مجموعه شرايط محيط آموزش بر يكديگرو نتيجتاًدر تعليم و تربيت امري است اجتناب ناپذير ، لذا مطالعه هر يك بدون در نظر گرفتن تاثير و تاثر شرايط ديگر امريست دشوار با اين پيش فرض ما براي تاثير ميزان تحصيلات و آگاهي اولياء و دانش آموزان در عملكرد تحصيلي فرزندانشان را مورد بررسي قرار داده ايم .

از مجموعه نظرات روان شناسي اجتماعي ، روان شناسي تربيتي در روانشناسي رشد چنين بر مي آيد كه دانشجويان همه مهارتهاي و ارزشها را از محيط خود كسب مي كنند و اولين محيط اجتماعي مهم خانواده است و بعد دانشگاه چه آگاهانه و چه ناآگاهانه ، چه مستقيم و چه غير مستقيم تحت تاثير پدر و مادر خود قرار مي گيرندو در دانشگاه تحت تاثير اساتيد و مجموعه پيرامون آن . و به دست آنها تربيت مي شوند .

 

اهداف تحقيق :

الف-هدف کلي:

 

[1] Brustad


مبلغ واقعی 16,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 624

مطالب تصادفی

  • پروژه مرگبار
  • دانلود سوالات استخدامی آموزش و پرورش (به همراه پاسخ نامه کامل
  • مزایا و معایب استفاده از روش قالب لغزنده عمودی
  • مروری بر ریشه‌های مسئله‌ی فلسطین 30 ص
  • سمينار كارشناسي ارشد (عمران) 197 ص

خراسان جنوبی شهرستان قاینات

تمامی محصولات ما با قیمت بسیار مناسب در سایت قرار میگیرد.