امروز چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
دسته بندی سایت
پیوند ها
باعث ايجاد خلاقيت وانگيزه مي شود
بوسيله مختصر نمودن شاخه هاي مورد مطالعه درزمان و وقت دانشجويان صرفه جويي مي شود
سخنراني مي تواند فرصت طرح موضوعات به روز و Upto-date فراهم نمايد وسيله خوبي براي معرفي كه موضوع مي باشند.
سخنرانيها باعث افزايش روند كار دانشجويان مي شود و وسيله اي براي سرعت بخشيدن به كار دانشجو مي باشد.
به طور نسبي در ايجاد انگيزه و تحريك انديشه بي تاثير مي باشند.
در تغير طرز فكر وتحريك وتهييج آن بي تاثير مي باشند.
سخنرانيها نسبت به روشهاي ديگر نامناسب مي باشند.
هدف عمده واصلي سخنرانيها نبايد قضاوت هايي در مورد اجتماع ويا اشخاص باشد.به طور كلي برسراين مسئله كه يك سخنراني 50 دقيقه اي بدون تفسير و بررسي يك روش ضعيف در ياد گيري مي باشد توافق وجود دارد.
معمولآ هيچ دانشجويي در بحث شركت نمي كند وهيچ تمريني در مورد آنچه ياد گرفته شد ويا آنچه كه سخنران در مورد آن به نتيجه رسيده وجود ندارد.
سخنرانيها با كاهش شديد تضاض وافت شديد در خواست از طرف دانشجو مواجه مي باشد.
براي مثال در يك مطالعه و تحقيق در اين مورد دانشجويان قادر بودند به خاطر بياورند و7 درصد محتواي 5 دقيقهاي اول سخنراني را اما فقط 20 درصد ده دقيقه آخر را به خاطر مي سپرند
در نتيجه يافته هاي سخنران تاثيرمطلوبي در دانشجو ندارد.
به دليل عدم تقاضاي سريع از طرف دانشجويان در بارة آنچه رد طول سخنراني ارائه شده در طي مدت زمان كوتاهي افت شديدي در صدد موارد آموزش داده شده بوجود مي آيد.
فاكتورهاي ديگر مي توانند در به خاطر سپردن اطلاعات داده شده در سخنراني كمك كنند اين فاكتورها عبارتند از : معني بخشيدن به آنچه آموزش داده شده ، ايجاد بحث منطقي در مورد موضوع مطرح شده تكرار به منظور ماندگاري يادگيري ونتيجه و باز خورد آن بر روي اجراء وتمرينهاي نوشتاري خواهد بود.
دانشجويان تظاهر مي كنند كه مايلنداهداف موضوع سخنراني را بدانند
در دسترس بودن اهداف مورد نظر وبدست آمده وسيله خوب و مطمئني براي تهسيل نمودن امر ياد گيري مي باشد اگر چه بطور كلي اين اهداف بر آساني محقق نمي شوند.
دانشجويان انتظارات خاصي از سخنران به خصوص در ارائه يك سخنراني جذاب دارند.
اصول مطالب عبارتند از :
1- شفاف بودن بحث و آنچه ارائه مي شود.
2-تمامي مواردي كه بيان مي شود واضح ومنطقي باشد.
3-دانشجويان قادر به فهميدن اصول اساسي موضوع باشند.
4-به وضوح سخنراني را بشنوند.
5-بر موارد به طور هوشمند …….. مفهوم ببخشند.
6-به سخنران در زمينه موضوع به طور دوستانه ومساعدت آميز كمك نمايند.
7-به ادامه بحث توجه داشته باشند.
8-خود را با دقت مناسب سخنراني تطبيق بدهند.
نشان دادن دانش و علم به روز در مورد موضوع
با مثال توضيح دادن در مورد كاربرد هاي علمي موضوع مورد بحث
اشاره به آخرين پيشرفت ها در مورد موضوع
نشان دادن ارتباط بين بحث تئوري و عملي موضوع
ايجاد انگيزه براي پيشرفت دانشجويان
در نظر گرفتن نقطه نظرات دانشجويان
اجازه طرح سوال در طول سخنراني
تحريك دانش آموزان براي تفكر مستقل ومنتقدانه .
فاكتورهاي بالا نشان مي دهد روشهاي متفاوت مي توانند فرايند سخنراني را تهسيل بخشند .ضروري به نظر مي رسد دانشجويان درنظر بگيرند ياد گيري وبحث و مجادله در ساختار و ارائه يك سخنراني نكاتي كه مي بايست سخنران از آن دوري كند:
1-عدم پيوستگي در مطالب در سخنراني .
2-اجتناب از طرح جزئيات ودرنظر نگرفتن نكات اصلي .
3-سخنراني نبايد سطح علمي دانشجو را پائين بياورد .
4-سخنران بايد داراي بيان خوبي باشد .
5- نبايد نت برداشتن براي دانشجويان سخت باشد.
6-سخنران مي بايست باهيجان و علاقه موضوعات را بيان نمايد زيرا نت ها به ندرت توسط دانشجويان خوانده مي شود .
7-نمودارها و نوشته هاي سخنران نبايد خيلي كوچك و نامناسب باشد.
*****************************
«در ابتدا و قبل از شروع سخنراني بايد پاسخي براي سوالات زير يافت»
به عنوان مثال اگر ميبينيد كه ميزان موفقيت دانشجويان در زمينه سخنراني افت كرده است، بايد راههايي براي تشويق و ترغيب دانشجويان در زمينه سخنراني يافت. اين از طريق راههاي مختلف امكانپذير است؛ از قبيل:
پيشنهادات بالا همچنين روشهاي موثري جهت يادگيري موارد لازم كه قبلاً آموختهاند، ميباشد و به اين طريق ميتوانند به اطلاعات قبلي خود بيافزايند. اين عمل باعث افزايش ميزان ماندگاري آموختههاي دانشجويان ميشود.
سخنراني ميتواند يك نوع خاص باشد و اغلب نيز اينچنين است. با اين حال اين تنها روش نيبست و برنامهريزي براي سخنراني ميتواند مفيد واقع شود و در حقيقت ممكن است چند روش ديگر جايگزين براي سخنراني را پيش روي ما قرار دهد. سخنرانيها ميتوانند حول محورهاي زير مطرح شوند، ميتوانند شامل:
ارگ زدن در سخنراني
در سخنراني بهترين روشها براي اينكه ايراد در ذهن شما نماند، وقتي كه نوعي از كه تصميم گرفتيم ارگ زدن بدن است. اين ميتواند موجب چهار چيز شود:
سخنرانيهايي معمولاً موثر هستند كه در حين سخنراني از نكات مختصر استفاده ميكنيد، نظير عنوانها و عنوانهاي فرعي كه معمولاً همه از نكاتي هستند كه روي تخته و يا بالاي پرده پرتوافكن يا پرده كامپيوتر نوشته و كپي ميشوند.
اگر نكات نقشه كشيدني و ارائه دادني است، منطقي است كه براي دانشآموزان چنين يادگيري جالب است. اگرچه جدا از ارگ زدن سخنراني اغلب نگران كه دانشآموزان چه برداشتي ميكند، چيزهايي كه مربوط به سخنراني است، براي مثال دانشآموزان چه اطلاعاتي ميگيرد؟ اطلاعات شامل چه چيزهايي است؟
فكر كردن در يادگيري چيزي كه در سخنراني ميپذيريم، مهم است، پس كه به دانشآموزان داده ميشود، نبايد سخت باشد تا تاثير زيادي در دانش آنها دهد.
اطلاعات ممكن است شامل صورت يادگيري و خلاصه از سخنراني مرجع سوال و جواب و پيش بردن تحقيق. اطلاعات شايد به اندازه سخنراني اما ميتوان شناخته شود به صورت يكي ديگر از راههاي مشغول كردن دانشآموزان براي يادگيري مستقل.
نقشه كشيدن و تهيه سخنراني كه سخنراني پرمحتوايي را با موفقيت تحويل دهد، وقت تحويل سخنراني بايد نكات زير را درنظر داشته باشد:
*****************************
رئوس مطالب را مي توان با استفاده از نرم افزار ( پاورپوينت ) يا (OHP ) درابتداي سخنراني ارائه نمود.اين كار موجب رضايت وقدرداني دانش آموزان وساده شدن كار آنها در درك ساختار وچهارچوب كل سخنراني مي شود.
اگر چه هيچ قانون سريع و دشواري كه بتواند يك سخنراني خوب طراحي شده وانجام شده را راهنمايي كند، با اين حال طرحهاي كلي زير ، ارزش ملاحظه كردن را دارد.
¯ با يك مقدمه خوب درمورد سخنراني ،اهداف مشخص مي شودويادگيري قابل دسترسي خواهد شد.
¯ توزيع برگه هاي يادداشت.
¯
¯ يك مرور اجمالي در مورد سخنراني. ( موارد مهم ذكر شود.)
¯ استراحت هاي كوتاه مدت در ارتباط با فعاليتهاي خاص.( بحث با ساير دانش آموزان در مورد يك مسئله خاص ، وظيفه حل مسئله مستقل )
¯ خلاصه اي از نكات برجسته و نكات عمومي مرور شده ومورد تشويق قرار گرفته.
_____________________________________________________________
نكاتي براي ملاحظه ودر نظر گرفتن : |
همزمان با استفاده از پيشنهادات بالا، چهارچوبي را براي سخنراني خودتان بر مبناي شخصيت خاص خودتان در نظر گرفته وعرضه كنيد. هدف از تهيه اين چهارچوب ،كمك به سرعت طرح مسئله وآماده كردن سخنراني شما مي باشد. |
در قسمت زير ،پيشنهاداتي براي تاثير گذاري بيشتر سخنراني ارائه شده است. اين موارد مي تواند كمك ويژه اي به شما بكند.بخصوص اگر گفته زير از پروفسور گيبسون را كه مهندس برق بود،به خاطر داشته باشيد:
(( وقتي شما شروع به آموزش مي كنيد وبا افراد فارق التحصيل نشده سروكار داريدونگاه مي كنيد ونگاه هاي گيج ومبهوت را مي بينيد،شانس اين است كه مطلب در بين آنها نيست چون اگر مطلب آنجا بود ، دانش آموزان مي توانستندهمه نوع بحثي را دنبال كنند. اگر آنها صراحتا مي ديدندكه شما قصد داريد كه به كجا برويد.
آماده باشيد :
¯ اهداف روشن سخنراني خودتان را طرح ريزي كنيد.هدف نبايد طوري باشدكه همه مطالب را پوشش دهد. هدف اين است كه مطالب چرا مهم هستند.
¯ طرح خود را گسترش دهيد، تصاوير موثر را براي نكته اصلي خلق كنيد.
¯ نكات اصلي سخنراني را بين سه تا پنج مورد ،محدود كنيد.
¯ از وقت سخنراني براي تكرار ودوباره خواني استفاده نكنيد،به آنها اشاره كنيدونقاط كليدي را مشخص كنيد.
¯ سخنراني رابراي آموزش گيرندگان مختلف طراحي كنيد. از شيوه هاي كلامي ،تصويري و فيزيكي استفاده كنيد.(شبيه سازي – تمرينات دستي)
¯ اگر عصبي هستيد ، دو سه دقيقه اول سخنراني را روي كاغذي بنويسيد.
¯ در ابتداي كار با استفاده از يك قصه كوتاه ، نمونه هايي تصويري با روح ، ويا يك نكته از بزرگان توجه همه را جلب كنيد.ويا با هر موضوع مرتبط ومناسبي كه بتواند به شما كمك كند.
¯ طرح خود را به مشاركت بگذاريد.اهداف سخنراني ونكات كليدي را در آغاز مورد تاكيد قرار دهيد. همانطور كه در پرداختن به آنها ودر قسمت خلاصه ونتيجه گيري در انتها مورد تاكيد قرار مي دهيد.
¯ از تصاوير مركب ، وسايل ارتباط جمعي ( تلويزيون ، ويدئو و ... ) وبحث وتكنيك هاي گروههاي كوچك استفاده كنيد.
¯ اطلاعات را به دانسته هاي قبلي دانش آموزان مرتبط سازيد(بعنوان مثال تجارب عام يا كار درسي قبلي )
¯ از خودتان ديد منتقدانه نسبت به موضوع واطلاعات نشان دهيد.به خاطر داشته باشيدكه شما الگوي شخصيت خودتان هستيد.
¯ به دانش آموزان وقت فكر كردن وفرصت پاسخگويي بدهيد.
¯ ارتباطات غير كلامي دانش آموزان را مشاهده كنيد( يادداشت برداري ،پاسخ گويي به سئوالات ،پلك زدن،نحوه نشستن ، پاسخ به شوخ طبعيها ) آيا آنها با شما هستند.؟
¯ از دانش آموزان بخواهيدكه در يك يا دو جمله به سئوالات زير پاسخ دهند:
1) چه نكته مهمي از سخنراني امروز دستگير ما شد.؟
2) شما در چه مورد ي دچار سردرگمي يا نفهميدن موضوع شديد.؟
3) از آنها بخواهيد كه توضيحات وپيشنهادات خودشان را بنويسندومطرح كنند.
مبلغ واقعی 16,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان
محبوب ترین ها
پرفروش ترین ها