تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

تمامی فایل ها با تخفیف ویژه در سایت قرار میگیرد. در ضمن برخی محصولات سایت در جمعه با تخفیف 80 درصدی ارائه میشود ...


دسته بندی سایت

پیوند ها

نظرسنجی سایت

بنظر شما دوستان گرامی چه مطالبی در سایت قرار داده شود ؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 11
  • بازدید دیروز : 303
  • بازدید کل : 428222

بررسي ميزان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و سال چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه از محل تحصيل خود در سال تحصيلي 88-89


بررسي ميزان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و سال چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه از محل تحصيل خود در سال تحصيلي 88-89

پيش گفتار

يك چكش را در نظر بگيريد . چكش به منظور ضربه زدن به ميخ طراحي شده است . اين كاري است كه چكش به منظور انجام آن خلق شده است . حال تصور كنيد كه از چكش هرگز استفاده نشود و آن را در جعبه ابزار بگذارند براي چكش اهميتي ندارد .

حال همين چكش را با روح و حس آگاهي تصور كنيد . روزها پشت سر هم مي گذرند و چكش درون جعبه باقي مي ماند چكش از درون احساس مضحكي دارد اما مطمئن نيست دليل اين احساس چيست چكش احساس مي كند چيزي كم دارد ولي نمي داند آن چيست .

بعد يك روز كسي او را داخل جعبه ابزار بيرون مي كشد و براي شكستن شاخه هاي درخت جهت استفاده در شومينه به كار مي گيرد . چكش از اين كه كسي او را در دستان خود گرفته است و مي چرخاند و با او به شاخه ها ضربه مي زند احساس شادي و نشاط مي كند ... چكش از اين كار خيلي خوشش مي آيد . اما در پايان روز باز هم احساس مي كند كه آن رضايت كامل را ندارد . ضربه زدن به شاخه هاي مفرح بود اما كافي نبود ، هنوز هم چيزي كم است . در روزهاي بعد نيز اغلب او را به كار مي برند .او سپر ماشين ها را صاف مي كند ، تخته سنگ ها را در هم مي شكند و يا پايه ميز را سر جاي خود محكم مي كند اما هنوز هم احساس رضايتمندي ندارد . بنابراين در آرزوي داشتن فعاليت بيشتر است چكش مي خواهد تا جايي كه ممكن است از او استفاده كنند . چكش مي خواهد به اشيا پيرامون خود ضربه بزند ، آنها را بشكند ، چيزها را بتركاند و دندانه دندانه كند . او اين گونه مي پندارد كه دليل نارضايتي وي اين است كه به اندازه كافي اين وقايع را تجربه نكرده است . او باور دارد كه داشتن مقدار بيشتري از اين تجربيات راه حل رسيدن به رضايتمندي است ما شبيه آن چكش هستيم ما نمي دانيم كه چه چيزي است اين احساس پوچي و عدم رضايت را در زندگي ما پر سازد ،( كري تن بوم 1928)[1]

زندان نيز قادر بود تا رضايت مندي كامل را در خداوند بيابد :« بنياد و اساس خوشحالي ما اين بود كه مي دانستيم با مسيح در خداوند پناه داريم .

اين تحقيق صرفا در رابطه با مسائل و ميزان رضايت مندي دانشجويان رشته تجربي پايه اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه مي باشد .

با توجه به بررسي ها و تحقيقاتي كه در اين زمينه مي شود مي توان مشخص نمود كه چه عواملي مي توانند در ميزان رضايت مندي دانشجويان از دانشگاه خود دخيل باشند و از اين عوامل چه عواملي به ميزان زياد و چه عواملي به ميزان كم در اين امر موثرند .

با بررسي نمودن اين عوامل و تحقيق و كار كردن بر روي آنها مي توان علل رضايت مندي را در بين دانشجويان رشته تجربي پايه اول و چهارم از دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه را مشخص نمود.

با توجه به اين كه رضايتمندي دانشجويان از دانشگاه در طول سال هاي اخير تبديل به يكي از مهمترين اهداف دانشگاهها شده است . سعي بر اين است كه پروژه اجراي آيين نامه هاي مرتبط به مسائل و مشكلات دانشجويان به ساختار مكانيزه تبديل شود تا دانشجو در حداقل زمان بتواند به امور دانشجويي خود رسيدگي نمايد .

براي رضايت مندي دانشجويان بايد نظارت و كنترل كافي بر رفتار پرسنل و كارمندان دانشگاه داشته باشند و راهكارهايي را نيز براي افرادي كه نارضايتي از آنها بيش از حد هست پيش بيني شود . تا شايد ميزان رضايت مندي دانشجويان از كارمندان دانشگاه واحد بيشتر شود .

در كل در اين تحقيق سعي بر اين است كه تفاوت ميزان رضايت مندي را در بين دانشجويان رشته تجربي سال اول و چهارم از دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه را مورد بررسي قرار دهيم تا شايد علل و عوامل نارضايتي را در بين دانشجويان و درصد ميزان رضايت مندي را در دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه مشخص نماييم و راهكارهاي را ارائه بدهيم .

اين كه رضايت مندي دانشجويان از دانشگاه محل تدريس خود سبب مي شود كه دانشجويان با علاقه و ميل بيشتري به سمت دانشگاه و كلاس خود بيايند و چون در اين محيط احساس امنيت و آرامش مي كند پس تمام فكرشان را متوجه مسائل علمي مي كند و زمينه مناسب را براي شكوفايي استعدادهاي آنان را در رشته خود فراهم مي شود و از لحاظ علمي غني و بارور مي گردند و از لحاظ شخصيتي و معنوي نيز رشد مي كنند و با نگرش علمي بالاتري نسبت به موقعي كه وارد دانشگاه شده بودند از آن خارج بشوند .

البته اين كه در انجام اين تحقيق مشكلات وجود داشت كه از جمله آنها عدم همكاري لازم دانشجويان دانشگاه و همچنين كمبود وقت لازم و كافي براي انجام تحقيق مي باشد .

در سالهاي اخير توجه به رضايت مندي دانشجويان در جهان و خصوصاً كشورهاي در حال توسعه ابعاد تازه تري يافته است يا وجود اين نياز مبرم به برنامه ريزي صحيح و جامع در تامين رضايت دانشجويان كاملاً محسوس است زيرا نقش بنيادي مهمي را در آينده در جامعه ايفا مي كنند . تاثير رضايتمندي ناشي از زندگي جديد و دگرگون شد شرايط اساتيد در سطح دانشگاه و كتابخانه و سايت دانشگاه و مديريت دانشگاه و كاركنان و كارمندان آزمايشگاه گزارش هاي متعددي از سال 1342 نشان مي دهد طيف رضايت مندي در گروههاي مورد بررسي از 7/11 درصد تا 54 درصد رشدتان بود البته درصد كساني كه از رضايتمندي خوبي برخوردار نيستند بسيار بيشتر از اين آمار است . رضايت مندي عمومي از مباحث مهمي است كه مورد توجه روان شناسان قرار گرفته و از آن تعاريف متفاوتي ارائه گرديده است :

بيان مي كند كه سلامت رواني و عمومي حالتي غريزه است كه موجب بالا رفتن سازگاري فرد با جامعه مي شود . به طوري كه پيشرفت تحصيلي كه موقعيت هاي شخصي و ويژگي هاي اجتماعي براي وي است رضايت بخشي مي شوند .[2]


 

 

 

 

چكيده

هدف از اين تحقيق بررسي ميزان رضايت مندي بين دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه در سال تحصيلي 89-88 از دانشگاه محل تحصيل خود مي باشد .

ميزان رضايت مندي از اساتيد ، كارمندان و كاركنان دانشگاه، آزمايشگاه و وسايل آزمايشگاهي مربوط به رشته خود ، كاركرد مدير گروه مربوطه ، مديريت دانشگاه در رفع مشكلات مربوط به رشته خود ، قسمت پژوهش در برگزاري سمينارهاي مربوط به رشته خود ، نماز خانه دانشگاه در برگزاري نماز اول وقت و فضاي دانشگاه محل تحصيل خود از طريق پرسشنامه مشخص گرديد .

براي حصول نتيجه و بررسي فرضيه ها از روشهاي آماري توصيفي و استنباطي گروههاي مستقل از روش آماري SPSS استفاده شد . ابزار اندازه گيري پرسشنامه رضايت مندي مي باشد .

جامعه آماري آن كله دانشجوياني دختر رشته تجربي سال اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه كه تعداد كل آنها 80 نفر مي باشد .

نمونه آماري به تعداد 28 نفر مي باشد كه 14 نفر دانشجويان دختر سال اول كه شامل كليه دانشجويان دختر سال اول است و 14 نفر دوم شامل دانشجويان دختر سال چهارم مي باشند كه جمعاً 66 نفر بودند . كه به صورت ساده و تصادفي انتخاب شده اند .

هدف از اين تحقيق بررسي ميزان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم مي باشد كه در پايان خواهيم ديد كه بين رضايت مندي آنها تفاوتي وجود دارد يا ندارد كه به قرار زير موجود مي باشند :

  1. در مورد فرضيه 1 كه تفاوت معناداري ميان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه نسبت به برخورد اساتيد دانشگاه وجود ندارد .
  2. در مورد فرضيه 2 كه تفاوت معناداري ميان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه نسبت به كارمندان وجود ندارد .
  3. در مورد فرضيه 3 كه تفاوت معناداري ميان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه نسبت به كارمندان و كاركنان دانشگاه وجود دارد .
  4. در مورد فرضيه 4 كه تفاوت معناداري ميان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه نسبت به كاركرد مدير گروه وجود ندارد .
  5. در مورد فرضيه 5 كه تفاوت معناداري ميان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه نسبت به مديريت دانشگاه در رفع مشكلات دانشجويان وجود دارد . پس فرضيه مورد تاييد قرار مي گيرد و فرضيه صفر رد مي شود .
  6. در مورد فرضيه 6 كه تفاوت معناداري ميان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه نسبت به كتابخانه دانشگاه وجود ندارد .
  7. در مورد فرضيه 7 كه تفاوت معناداري ميان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه نسبت به كاركرد قسمت پژوهش وجود دارد .
  8. در مورد فرضيه 8كه تفاوت معناداري ميان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه نسبت به انجمن هاي علمي دانشجويي وجود ندارد.
  9. در مورد فرضيه 9كه تفاوت معناداري ميان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه نسبت به نمازخانه دانشگاه وجود ندارد .
  10. در مورد فرضيه 10كه تفاوت معناداري ميان رضايت مندي دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه نسبت به فضاي سبز دانشگاه وجود ندارد.

و در آخر اين كه :

يافته هاي اين پژوهش متغيرهاي را كه با پديده رضايت مندي در دانشجويان دختر رشته تجربي سال اول و چهارم مورد مطالعه رابطه وجود دارد يا ندارد را روشن مي سازد و ضرورت ارتقاي كمي و كيفي خدمات آموزشي را براي جلوگيري از پيامدهاي نامطلوب را در دانشجويان مطرح مي نمايد .

 

مقدمه

رضايت مندي نيز همانند نارضايتي شناختي متغير است اين اصطلاح متغير است اين اصطلاح از زمان انتشار كتاب معروف گلمن(1995)[3] به گونه اي گسترده به صورت بخشي از زبان روزمره در آمده و بحث هاي بسياري را بر انگيخت . گلمن[4] طي مصاحبه اي (1996) رضايت مندي را چنين توصيف مي كند :

رضايت مندي دانشجو عام پيش بيني مقاومت دانشجو مي باشد كه هر رضايت مندي از دروس و انجام كار او كمك به بشريت پيرامون خود مي باشد .

مورني و مورياني (1981)[5] نيز عقيده دارند كه خانواده همچنين موجب مي گردد تا دانشجو بتواند از عهده محيط فشارهاي درونيش بر آيد .

يافته هاي تحقيقاتي منو (1993)[6] نشان مي دهد كه علت بسياري از نارضايتي هاي اجتماعي دانشجو را بايد در نارسايي رابطه عاطفي دانشجو با خانواده يا جانشين او جستجوكرد .

رضايت مندي احساسي است كه در اثر بر آورده شدن انتظارات يك فرد به وي دست مي دهد .

رضايت مندي عمومي دانشجويان از دانشگاه محل تحصيل خود عامل مهمي در پيشرفت علمي و بالا رفتن سطح نگرش آنها دارد .

رضايت مندي دانشجويان از دانشگاه محل تحصيل خود سبب مي شود كه دانشجويان با علاقه و ميل بيشتري به سمت دانشگاه و كلاس درس خود بيايند و چون در اين محيط احساس امنيت و آرامش مي كند .

در جهت اجراي قانون مندي و افزايش رضايت مندي دانشجويان ، ارتقاي كيفيت خدمات رساني ايجاد وحدت رويه بين معاونت هاي دانشجويي از جمله اهداف يك معاونت دانشجويي است .

دانشگاه طلايه دار و سرچشمه تحقيقات به شمار مي آيند . دانشگاهها بايد به آخرين متدهاي تحقيقاتي مجهز باشند و معاونت دانشجويي با توجه به دانش و تكنولوژي در دانشگاه با انديشه هاي نوع هم آواز شود

بنابراين بايد از قالب سنتي فاصله بگيريم و نسبت به مكانيزه كردن تمام امور دانشجويي حركت كنيم تا رضايت مندي در بين دانشجويان و غيره ايجاد شود .

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي [7] طي يك مصاحبه اي عنوان كرد كه رضايت مندي دانشجويان بايد در اولويت اول فعاليت هاي معاونت دانشجويي دانشگاه آزاد قرار گيرد و به همين خاطر سعي شده تا امور دانشجويي از قالب سنتي و دستي خارج شده و براي تسهيل امور دانشجويان مكانيزه و به صورت نرم افزاري شود تا اين افراد در حداقل زمان به نتيجه مطلوب دست پيدا كند .

هدف اصلي از انجام اين تحقيق سنجش و ارزيابي ميزان رضايت مندي در بين دانشجويان رشته تجربي سال هاي اول و چهارم از عملكرد دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه مي باشد . در اين تحقيق محقق سعي بر اين دارد كه ميزان رضايت مندي را در بين دانشجويان دانشگاه در زمينه فعاليت هاي كاركنان دانشگاه و همچنين عملكرد استادان با دانشجويان و همچنين از كتابخانه دانشگاه و فضاي داخلي و بيروني دانشگاه و غيره را بسنجند و مورد بررسي قرار بدهد .

دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايذه براي رضايت مندي بيشتر دانشجويان از دانشگاه بايد نظارت و كنترل كافي بر رفتار پرسنل و كارمندان دانشگاه داشته باشد و راهكارهاي را نيز براي افرادي كه نارضايتي از آنها بيش از حد باشد پيش بيني كند .

ظفر نوايي (1388) (مقاله نور ) [8]بيان مي كند كه وظيفه معاونت دانشجويي فقط نقل و انتقال و صدور مدارك فارغ التحصيلان نيست وي اظهار كرد : معاونت دانشجويي وظايف مختلفي دارد ولي از جمله مهمترين است كه بار صد حوادث و آسيب هاي اجتماعي در بين جوانان و شناسايي رفتارهاي نابهنجار البته با كمك فعالان دانشجويي درصدد رفع آنها بر آيد و وي افزود كه بايد بستر مناسب براي ارائه خدمات به دانشجويان با رعايت سه اصل دقت ، سرعت و كيفيت ايجاد مي شود .

 

[1] مقاله نور به عنوان رضايتمندي انتشارات ناقوس 1385 ص2

[2] كايلان و يالان 1991 روانشناسي تربيتي 1376 ص17

[3]- گلمن 1995ص18

[4]- گلمن1996ص29

[5]- مورني و مورياني (1981) ص31

[6]- مجله رشد دانشجويي 1382ص3

[7] - جمله دانشجو ، سال انتشار 1387 ، چاپ ششم ، زاهدان ، ج 1، انتشارات دانشگاهي ص3

[8] - مقاله نور 1388 ، چاپ سوم ، ص2


مبلغ واقعی 16,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 2149

مطالب تصادفی

  • پروژه مرگبار
  • دانلود سوالات استخدامی آموزش و پرورش (به همراه پاسخ نامه کامل
  • مزایا و معایب استفاده از روش قالب لغزنده عمودی
  • مروری بر ریشه‌های مسئله‌ی فلسطین 30 ص
  • سمينار كارشناسي ارشد (عمران) 197 ص

خراسان جنوبی شهرستان قاینات

تمامی محصولات ما با قیمت بسیار مناسب در سایت قرار میگیرد.