دسته بندی سایت
پیوند ها
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی استفاده از روش بدیعه پردازی بر رشد مهارت های اجتماعی و کیفیت زندگی در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم پرداخته است. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه ششم شهرستان قاین میباشد. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده انجام گرفت و شامل70 نفردختر و پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان قاین می باشد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد مهارت های اجتماعی ماتسون و کیفیت زندگی در مدرسه و همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی و همچنین بین مهارت های اجتماعی و کیفیت زندگی رابطه وجود دارد. و رشد مهارت های اجتماعی در دختران و پسران متفاوت است ولی کیفیت زندگی در دو جامعه برابر است.
واژگان کلیدی: مهارت های اجتماعی، کیفیت زندگی
فهرست مطالب
1-6 تعاريف مفهومي و عملياتي واژه ها18
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق.. 20
2-3 جایگاه تدریس در فرآیند آموزش و پرورش... 23
2-4-1 چهار ويژگي خاص در تعريف تدريس وجود دارد كه عبارتند از :27
2-5 تعریف تدریس (مشخصه های تدریس). 27
2-7 دیدگاه های فرایند یاددهی – یادگیری.. 31
2-10 انواع الگوهای تدریس... 35
2-10-1خانوادهالگوهاي پردازش اطلاعات :36
2-10-2 خانواده الگوهاي اجتماعي :37
2-10-3 خانواده الگوهاي شخصي (فردي) :38
2-10-4 خانواده الگوهاي نظام هاي رفتاري:38
2-11 روش تدريس بديعه پردازى.. 39
2-12 مراحل اجراى الگوى بديعه پردازى.. 41
2-14 تربيت مهارت هاي اجتماعي:47
2-15 اهمیّت و ضرورت رشد اجتماعی.. 48
2-16 «مهارت هاي اجتماعي پايه» چه هستند؟. 48
2-17 چگونه مهارتهای اجتماعی را به نوجوانان آموزش دهیم؟. 49
2-18 آماده سازي مهارت هاي اجتماعي:54
2-19 روش ها ي كمك به رشد مهارت هاي اجتماعي نوجوانان:55
2-20برخی از مهارتهای اجتماعی لازم برای زندگی در قرن بیست:59
2-23 سلامت اجتماعي و كيفيت زندگي.. 67
2-24 رویکردهای کیفیت زندگی.. 69
2-24-1 - رویکرد فلسفی به مفهوم کیفیت زندگی.. 69
2_24-2 رویکرد اقتصادی به مفهوم کیفیت زندگی.. 70
2-24-3 رویکرد زیست شناختی مفهوم کیفیت زندگی.. 71
2-24-4 رویکرد روانشناختی مفهوم کیفیت زندگی.. 72
2-24-5 رویکرد جامعه شناسی به کیفیت زندگی.. 73
2-24-5-1 رویکرد مکتب تضاد بر مفهوم کیفیت زندگی.. 73
2-24-5-2 رویکرد روان شناختی اجتماعی و جامعه شناختی مفهوم کیفیت زندگی.. 73
2-24-5 ـ 3 نظریه یادگیری اجتماعی.. 74
2-24-5 ـ 4 کنش متقابل نمادین و مفهوم کیفیت زندگی.. 75
2-24-5 ـ 5 نظریه آنومی دورکهایم. 77
2-24-5 ـ 6 نظریه کنش اجتماعی پارسونز. 78
2-24-6 دیدگاه بوم شناسی بر مفهوم کیفیت زندگی.. 80
2-24-8 دیدگاه کارشناس محور. 81
2-24-9-1 رویکرد مطلوبیت گرایی.. 83
2-24-9-2 رویکرد ارزش های عام. 84
2-24-9- 3 رویکرد های نیاز محور. 85
2-24-9 - 3 - 1 رویکرد نیاز های اساسی:85
2-24-9 ـ 3 ـ 2 رویکرد توسعه انسانی:86
2-24-9-3-3 نظریه نیاز های انسانی.. 87
2-24-9 ـ 4 رویکرد قابلیتی.. 89
2-25-1 تحقیقات انجام شده داخلی.. 90
در زمینه الگوی تدریس بدیعه پردازی.. 90
در زمینه مهارت های اجتماعی.. 91
2-25-2 تحقیقات انجام شده خارجی :92
در زمینه مهارت های اجتماعی.. 93
3-3 نمونه گیری و روش نمونه گيري.. 95
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه. 97
3-5 روش تجزيه و تحليل دادهها100
فصل چهارم: یافته های تحقیق.. 101
4-2-1 توزیعفراوانیپاسخگویانبرحسب جنسیت.. 102
4-2-2 توزیعفراوانیپاسخگویانبرحسب سن.. 102
4-2-3 توزیعفراوانیپاسخگویانبرحسب معدل. 103
4-3 تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها104
فهرست نمودارها ، جداول و اشکال
جدول(2- 1) خانواده الگوهاي پردازش اطلاعات.. 37
جدول(2- 2) خانواده الگوهاي اجتماعي.. 37
جدول(2-3) خانواده الگوهاي شخصي(فردي)38
جدول4-1 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس... 102
نمودار4-1 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس... 102
جدول4-2 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن.. 102
نمودار4-2 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن.. 103
جدول4-3 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب معدل. 103
نمودار 4-3 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب معدل. 104
جدول4-4 رابطه مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی.. 104
جدول 4-5 مقایسه مهارت های اجتماعی در دختران و پسران. 105
جدول4-6 : نتایج آزمونt جهت مقایسه مهارت های اجتماعی در دختران و پسران. 105
جدول 4-7 مقایسه کیفیت زندگی در دختران و پسران. 107
جدول4-8 : نتایج آزمونt جهت مقایسه کیفیت زندگی در دختران و پسران. 107
جدول4-9 رابطه کیفیت زندگی با مهارت های اجتماعی.. 108
يكىازروش هاىفعالوخلاقيتمحور،روشتدريسبديعهپردازىاست. روشتدريس بديعه پردازىمانندسايرروشهاىخلاق،بهوسيلهراهنمايی هاىآموزشىوپرورشىخلاقيترا شكوفاميكند،بهاينصورتكهچوندراينروش،تدریسبااستفادهازتشبيه،استعاره وقياستدريسميشود،لذادانش آموزانآزادىبيشترىدرپاسخبهسؤالات آن درس داشتهو اينامرمنجربهرشدوتوسعةمهارتهاىمبتنىبرخلاقيتونوآورىدانشآموزانخواهدشد. آلان وريچارد(2006)بيانداشتهاند،هنگامىكهدانشآموزانبرخىچيزهارادرمورد توضيحاتمتوجهنمىشونديااينكهبعضىازاطلاعاتدرتوضيحاتآنهاوبعضىاز معلوماتفرضىوجودندارد،وهمچنيندرمواردىكهمفهومخارجازتجربهدانشآموزانباشد راهمناسب،استفادهازيكقياسيامدلاست.
از دهه 1970 بخش مهارت های اجتماعی و اقدامات مربوط به آن یکی از فعال ترین عرصه های تحقیقات روان شناسان رفتاری بوده است. اگرچه بیشتر این تحقیقات در مورد بزرگسالان بوده است ولی به طور پیوسته توجه خاص و با اهمیتی به مهارت های اجتماعی کودکان نیز وجود داشته است (پارکر و اشر، 1978). درحال حاضر بسیاری از محققان اتفاق نظر دارند که مهارت های اجتماعی آموختنی هستند زیرا کودکانی که در محیط های نامناسب بزرگ شده اند از لحاظ اجتماعی رفتارهای نامعقول دارند و قادر به تکلم موثرمفید نمی باشند. با توجه به این مسائل دست اندرکاران تعلیم و تربیت نقش مهمی در طراحی برنامه های آموزشی مهارت های اجتماعی بهره گرفته و با استفاده از تجارب خود و همچنین تئوری های مطرح شده در این حوزه برنامههای مربوط به آموزش مهارت اجتماعی را طراحی می کنند (موت، اسمیت و داراسکی، 1999).
روش های آموزشی و یادگیری و یاددهی با رشد خلاقیّت فراگیران ارتباط مستقیم دارد. مدرس، می تواند با ایجاد موقعیت های پویا و برانگیزنده در یادگیری فراگیران را یاری کند تا با توجه به علایق و توانائی های خویش دست به تجربه و یادگیری بزند( میرکمالی، خورشیدی، 1387). بدین ترتیب، برای ظهور خلاقیت لازم است تا معلّمان ما از روش های تدریس نوین که خود یکی از راه های پرورش خلاقیت است، استفاده نمایند. امروزه، در حوزه تعليم و تربيت و آموزش فراگيران بحث روش هاي تدريس يكي از چالش هاي معلّمان محسوب مي شود و بكارگيري روش تدريس متناسب با هر ماده درسي از اهميت زياد برخوردار است. معلّم با استفاده از همه اين امكانات با ارائه يك روش تدريس مناسب و مطلوب ميتواند ميزان كارايي همه عوامل اثر گذار را دو چندان كند، لذا نوع تدريس معلم در يادگيري نقش اساسي دارد
مبلغ واقعی 40,000 تومان 55% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 18,000 تومان
محبوب ترین ها
پرفروش ترین ها