تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

تمامی فایل ها با تخفیف ویژه در سایت قرار میگیرد. در ضمن برخی محصولات سایت در جمعه با تخفیف 80 درصدی ارائه میشود ...


دسته بندی سایت

پیوند ها

نظرسنجی سایت

بنظر شما دوستان گرامی چه مطالبی در سایت قرار داده شود ؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 49
  • بازدید دیروز : 34
  • بازدید کل : 423652

تحقیق جامع درباره تورم 101 ص


تحقیق جامع درباره تورم 101 ص

مقدمه

در سالهای اخیر مطالعات بیشتری به بررسی دقیق و کامل چسبندگی و انعطاف پذیری قیمتها در سطح گروههای خرده فروشی پرداخته اند . با مطالعه ویژگی چسبندگی و نوسان قیمتها در سطح خرد ، تصویر روشنی از عکس العمل پویای تولید و تورم نسبت به شوکها و مکانیزم انتقال سیاست پولی ارائه می شود . در ادبیات نظری در زمینه بررسی رفتار قیمتهای خرده فروشی بین الگوهای قیمت گذاری وابسته به زمان و وابسته به وضعیت تفاوت وجود دارد . در مدلهای قیمت گذاری وابسته زمانی فرض می شود که بنگاه های اقتصادی قیمت محصولات خود را براساس مکانیزم رفتار زمانی قیمتها تغییر می دهند . به عبارتی در این نوع قیمت گذاری بخشی از تغییرات قیمت در دوره زمانی مشخص به صورت برونزا تعیین شده و در طی زمان ثابت می مانند . بنابراین مدلهای قیمت گذاری وابسته زمانی فاقد چارچوب خرد می باشند . در حال که در مدلهای قیمت گذاری وابسته به وضعیت بنگاه های اقتصادی قیمت نوسان تورم به عنوان معیاری از نااطمینانی تورم می باشد . در شرایطی که تورم آینده به نااطمینانی نسبت داده شود بنگاه ها به شرایط و وضعیت اقتصادی در امر قیمت گذاری حساس شده و توانایی آنها در جذب هزینه ها اهمیت اساسی خواهد داشت . مثلا ً تغییر در هزینه اقلام غذایی به دلیل تغییر هزینه های توزیع ، انبارداری و نیروی کار (در واقع غیر فرآیندی) باعث می شود فروشندگان خرده پا به منظور اجتناب از قیمت گذاری کمتر از هزینه نهایی آنها را سریعا به مشتریان انتقال دهند . در حالی که در مورد کالاها و خدماتی که در مراحل نختلف تولید دارای ارزش افزوده باشند ، بخشی از هزینه های تولید به دست بنگاه ها به آسانی جذب شده و در کوتاه مدت از تعدیل متناوب قیمت این محصولات پرهیز می شود .

در اين زمينه كلينو و كرايوتسو با استفاده از داده هاي ماهانه قيمت هاي خرده فروشي كشور آمريكا نشان دادند كه در طي دوره 2003- 1988 تغييرات تورم ماهانه ناشي از متوسط ماهانه ميزان تغيير قيمت ها بوده و تكرار ( دفعات) ماهانه تغييرات قيمت كالاها و خدمات علت اصلي نرخ تورم ماهانه نمي باشد. براين اساس آنها معتقدند كه در آمريكا رفتار قيمت ها با فروض مدلهاي قيمت وابسته به زمان سازگارند. در مطالعه ديگري بيلز و كلينو نشان داده اند كه در آمريكا بطور نسبي قيمت ها به دفعات تغيير مي نمايند، ولي با اين وجود حدودا قيمت 50 درصد از اقلام شاخص قيمت براي مدت زماني كمتر از 3/4 ماه ثابت مانده اند. همچنين تناوب تغييرات قيمتي كالاها و خدمات بطور قابل توجهي در بخشهاي مختلف اقتصادي متفاوت مي باشد. دايز و نوز در كشورهاي اروپايي نتيجه گرفته اند كه قيمت اقلام خوراكي در مقايسه با اقلام غيرخوراكي شاخص مصرف كننده به تناوب تغيير مي يابند كه ممكن است تكرار تغييرات قيمتي ناشي از ماهيت خام و فرآوري نشده آنها باشد. همچنين قيمت كالاها در مقايسه با قيمت اقلام خدماتي به دفعات بيشتري تعديل مي شود. آنها اعتقاد دارند كه شرايط اقتصادي اثر مهمي بر رفتار قيمت ها دارد به گونه اي كه در شرايط تورمي قيمت كالاها و خدمات به دفعات بيشتري از طرف بنگاه ها تعديل مي شوند. زماني كه توليدكنندگان اطلاعات كمتري در مورد شوكهاي هزينه دارند قيمت ها چسبندگي بيشتري از خود نشان مي دهند.

در پژوهش ديگري كمبل و مالي چسبندگي هاي قيمت را در بخش كارخانه اي آمريكا مطالعه نموده و با استفاده از برازش منحني فيليپس نشان مي دهند كه پايداري تورم در كالاهاي بادوام صنعتي بالاتر از كالاهاي بي دوام مي باشد. انها همچنين نتيجه گرفته اند كه در اكثر صنايع قيمت گذاري براساس چشم انداز آينده نگر صورت مي گيرد و فقط در بنگاه هاي كه از متوسط حاشيه سود بالايي برخوردارند قيمت گذاري به سبك گذشته نگر است.

چرا در اقتصاد ايران قيمت ها به تناوب تغيير مي نمايند. با به كار بردن اطلاعات سري زماني و مقطعي ماهانه قيمت ها در سطح خرده فروشي به منظور پاسخگويي به پرسش مزبور مي باشد. با استفاده از داده هاي سري زماني و مقطعي قيمت ها، ‌وقايع سبك شده در سطح گروه هاي اصلي و اختصاصي شاخص قيمت مصرف كننده مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد و نشان داده مي شود كه تكرار تغييرات قيمت كالا و خدمات در سطح خرده فروشي مي تواند ناشي از بي ثباتي تورم، فرآيند تبديل و يا تغييرات سياستي باشد.

علاوه بر اين تكرار تغييرات قيمتي ماهانه كالاها و خدمات موجود در سبد مصرف كننده در گروه هاي اصلي و اختصاصي با استفاده از داده هاي مقطعي و سري زماني بررسي شده و ارتباط آن با تورم كل شاخص قيمت مصرف كننده تعيين مي شود.

تورم كل شاخص قيمت مصرف كننده به دو عامل ايجاد كننده آن تفكيك مي‌شود: يعني سهم اقلامي از كالاها و خدمات كه در سبد مصرف كننده با تغيير قيمت مواجه اند و منبع ديگري كه ميزان (سطح) تغيير قيمت ماهانه هر يك از اقلام موجود در سبد را اندازه گيري مي نمايند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل

1

 

 

 

تورم

از تورم تعاريف مختفلي شده است. برخي از اقتصاددانان تورم را مقدار زياد پول در مقابل مقدار خيلي كم كالا دانسته اند. عده اي ديگر تورم را مازاد تقاضاي كالاها و خدمات ( درآمد واقعي) و افزايش حجم پول سرانه ( درامد اسمي) و كاهش قدرت خريد پول تعريف كرده اند. و بالاخره بعضي هم تورم را افزايش دستمزد اسمي به ميزاني بيشتر از رشد بهره وري نيروي كار در اقتصاد تعبير كرده اند. ملاحظه مي شود در همه اين تعاريف بيشتر روي عوامل به وجود آورنده تورم تاكيد گرده است. شايد مناسبترين تعريف از تورم« افزايش مداوم و پيوسته سطح عمومي قيمت ها» باشد.

اين تعريف از چند جهت بايد مورد توجه قرار گيرد؛ اولا تورم افزايش سطح عمومي قيمتهاست. بنابراين لزوما اين طور نيست كه همه كالاها و خدمات به يك نسبت افزايش قيمت داشته باشند؛ زيرا بعضي از كالاها و خدمات ممكن است به لحاظ پيشرفتهاي فن آوري، سفته بازي، ماليات بندي، معافيتهاي گمركي، كنترل هاي دولتي و غيره رشد قيمت سريعتر و يا كندتري از بقيه كالاها داشته باشند. به هر حال نكته مهم در رابطه با تورم آن است كه اگرچه ممكن است قيمت نسبي كالاها و خدمات به دلايل مختلف تغيير نمايد و يكسان نيز نباشد، اما سطح عمومي قيمت ها روندي افزايش داشته باشد.

ثانيا افزايش سطح قيمت ها بايد مداوم و پيوسته باشد. بنابراين اگر سطح قيمت ها براي مدتي افزايش يافته، سپس متوقف گردد، يك چنين افزايش قيمتي معمولا به تورم نسبت داده نمي شود. به عنوان مثال اگر در كشوري به دليل تعديل هاي اقتصادي، نظير برداشتن كوپن قند، برنج و يا كاهش موقتي توليد در اثر كاهش روزهاي كار در هفته (نظير آنچه در اوايل سال 1974 در انگلستان اتفاق افتاد)، قيمتها افزايش يافت، با وقتي كه قيمت ها بطور پيوسته و براي ماهها افزايش مي يابد، كاملا متفاوت است. در هر حال مزيت اين تعريف نسبت به تعاريف قبلي آن است كه بدون توجه به علل تورم و سياستهايي براي كنترل ان بيان گرديده است. زيرا وقتي در تعريفهاي قبلي مثلا تورم به صورت افزايش حجم سرانه پول در اقتصاد تعريف مي شود، در حقيقت به طور ضمني سياست كنترل ان نيزكه كاهش حجم پول از طريق يك سياست انقباضي پولي در اقتصاد است، مطرح مي گردد. يا وقتي تورم بر حسب افزايش دستمزد و بدون افزايش بهره وري نيروي كار تعريف مي شود، روشن است كه عامل به وجود آورنده ي ان قدرت چانه زني اتحاديه هاي كارگري در اثر افزايش دستمزد است و براي مهار تورم، كافي است، افزايش دستمزدها از طريق سياستهاي درامدي متوقف گردد.

علل تورم

اينك پس از تعريف تورم، علل آن مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد. در مورد تورم علل مختلفي وجود دارد كه در اينجا تنها سه مورد از عمده ترين آنها مورد بررسي قرار مي گيرد.

1-تورم به عنوان يك پديده پولي: حداقل در 600 سال تاريخ مدون اقتصادي يك رابطه نزديكي بين تورم و تغييرات عرضه پول مشاهده شده است. طلا و نقره كشف شده در پايان قرن 14 در امريكا و سرازير شدن آن به اروپا، موجب گرديد تا قيمتها در اروپا افزايش يابد. چاپ اسكناش در انگلستان در طي جنگهاي ناپلئوني، در آلمان پس از جنگ جهاني اول، موجب تورم شديد در هر حالت گرديده است.

2-افزايش در عرضه پول نسبت به تقاضاي پول: رابطه بين افزايش سطح قيمتها و نرخ افزايش عرضه پول مي تواند به سادگي و با استفاده از تجزيه و تحليل عرضه و تقاضاي كالا ديده شود. فرض كنيد منابع عظيمي از نفت در يك كشور كشف شود و عرضه آن نسبت به تقاضايش فزوني يابد. در چنين شرايطي قيمت نفت نسبت به قيمت ديگر كالاها كاهش خواهد يافت. براي مثال: اگر قبلا يك بشكه 220 ليتري نفت يا يك ظرف 20 ليتري شير مبادله مي گرديد، با افزايش عرضه نفت براي دريافت همان مقدار شير ممكن است دو بشكه نفت پرداخت شود. مي بينيم افزايش عرضه نفت نسبت به تقاضاي آن منجر به كاشه نسبي قيمت نفت گرديده است.

زيرا براي خريد مقادير مشخصي از كالاهاي غير نفتي واحدهاي بيشتري از نفت لازم مي شود.

با استدلال مشابه مي توان ديد كه وقتي عرضه پول نسبت به تقاضاي آن افزايش مي يابد، چه اتقاقي مي افتد . روشن است كه در اين حالت نيز قيمت نسبي پول كاهش مي‌يابد، زيرا راي خريد واحدهاي معيني از كالاها و خدمات، بايد واحدهاي بيشتري از پول پرداخت شود. اين همان چيزي است كه تورم ناميده مي شود.

يعني پرداخت واحدهاي بيشتر و بيشتري از پول براي خريد يك مقدار معين از كالا ها و خدمات .

آيا وقتي عرضه پول افزايش مي يابد، قيمتهاي نسبي كالاها و خدمات تغيير مي‌نمايد؟ فرض كنيد كه عرضه پول آن چنان تغيير كرده است كه قيمتهاي نسبي كالاها و خدمات تغيير نمي كند، در چنين شرايطي اگر چه قيمتهاي مطلق همه كالاها و خدمات افزايش يافته است، يعني براي خريد هر واحد از كالاها و خدمات بايد تعداد واحدهاي بيشتري از پول پرداخت گردد، اما قيمت نسبي آنها همچنان ثابت است. مثلا اگر قبلا براي خريد يك كيلوگندم و قند به ترتيب 50 و 250 ريال مي پرداختيم، با افزايش حجم پول براي خريد همان مقدار گندم و قند ممكن است به ترتيب 150 و 750 ريال بپردازيم. مشاهده مي گردد، اگر چه قيمتهاي مطلق هر دو كالا افزايش يافته است، ليكن پس از افزايش حجم پول نيز قيمت نسبي اين دو كالا تغيير نكرده و براي خريد يك كيلو قند، 5 كيلوگندم لازم مي شود. در چنين شرايطي كه علي رغم افزايش قيمتهاي مطلق كالاها و خدمات، قيمتهاي نسبي آنها ثابت مي باشد. بيطرفي پول( خنثايي پول) ناميده مي شود.

از طرف ديگر ممكن است با افزايش حجم پول، نه تنها قيمتهاي مطلق كالاها و خدمات افزايش يابد، بلكه قيمتهاي نسبي آنها نيز تغيير كند. براي مثال، ممكن است پس از افزايش حجم پول، به جاي 5 كيلوگندم براي خريد يك كيلوقند، 6 كيلوگندم لازم باشد. در اين صورت، قيمت نسبي گندم كاهش يافته است و در چنين شرايطي ديگر پول بيطرف (خنثي) نيست.

حال كدام يك از اين دو تعبير درست است؟ آيا پول خنثي است و يا اينكه بيطرف نمي باشد؟ در اين خصوص، يك توافق كلي بين اقتصاددانان وجود ندارد. به طور كلي مي توان در دوره اي كه تورم وجود دارد، وجود تغييرات نسبي قيمتها را نيز مشاهده نمود.

در عمل اندازه گيري تاثير خالص تغييرات عرضه پول بر سطح قيمتها، كاري بسيار مشكل است. زيرا در عالم واقع ديگري نيز همراه با عرضه پول تغيير مي كنند.

براي مثال، ممكن است؛ اقتصادي داراي ثبات قيمت باشد، در حالي كه بعضي از قيمتها افزايش و بعضي ديگر كاهش يابند. در چنين شرايطي با تغيير سليقه مصرف كنندگان مبني بر علاقه بيشتر آنها به كالاي A و نيز روگردانيدن آنان از مصرف كالاي B موجب افزايش قيمت كالاي A شده، در حالي كه قيمتهاي مطلق و نسبي كالاي B كاهش مي يابد.

ملاحظه مي شود پيش از آنكه اثر خالص افزايش عرضه پول بر تورم محاسبه گردد، مي بايستي اثرات تغييرات فن آوري ، تغيير كيفيت كالاها و تغييرات بر انتظارات حذف شود .

نمودار (14-7 ) كه تورم را به عنوان يك پديده پولي و با استفاده از روش عرضه و تقاضاي كل نشان مي دهد، در نظر بگيريد. در اين نمودار كه منحني عرضه كل عمودي رسم شده است (ديدگاه كلاسيك)، پول بيطرف( خنثي) است. زيرا افزايش در عرضه پول، باعث انتقال منحني تقاضاي كل به سمت راست و بالا شده، تنها افزيش سطح قيمتها را بدنبال دارد.

نمودار (14-7) : بيطرفي (خنثايي) پول در بلند مدت

در يك اقتصاد در حال رشد، عرضه پول نيز رشد مي كند و اغلب كشورها بويژه جوامع در حال توسعه و توسعه نيافته، رشد اقتصادي را تجربه كرده اند. در اين كشورها، توليد كالاها و خدمات با توجه به افزايش نيروي كار و نيز رشد بهره وري افزايش يافته است. ارايه كنندگان اين عقيده كه تورم يك پديده پولي است، ادعا مي كنند كه اگر عرضه پول بيش از كالاها و خدمات افزايش يابد، تورم به وجود خواهد آمد. اين ادعا مي‌تواند با استفاده از معادله مبادله، يعني py= MV نشان داده شود.

اگر افزايش M سريعتر از كاهش V باشد، (عرضه پول نسبت به تقاضاي آن افزايش يابد) در اين صورت سطح قيمتها افزايش خواهد يافت. يا به عبارت ديگر اگر M نسبت به y افزايش يابد، سطح قيمتها افزايش مي يابد. به عنوان مثال اگر در اقتصادي، رشد ساليانه 3 درصد باشد، (رشد y 3 درصد است) و نيز عرضه پول بيش از 3 درصد در هر سال رشد نمايد، در اين صورت سطح قيمتها افزايش خواهد يافت.

نمودار( 14-8 ) نشان مي دهد كه چگونه رشد سريعتر پول نسبت به توليد ملي، موجب تورم مي شود. منحني كه با خط پر رسم شده است، نسبت عرضه پول به GNP واقعي( يعني M/GNP )را نشان مي دهد. افزايش اين نسبت، حاكي از آن است كه افزايش عرضه پول بيش از GNP واقعي است. منحني كه به صورت خط چين رسم شده است، يكي از معيارهاي اندازه گيري تورم مثلا CpI (شاخص قيمت مصرف كننده) را نشان مي دهد. همان طوري كه ملاحظه مي شود، دو منحني از روند تقريبا يكساني تبعيت مي كنند، به عبارت ديگر رابطه بسيار نزديكي بين نرخ تورم و نيز نرخ افزايش عرضه پول نسبت به GNP وجود دارد.

تورم ناشي از كشش تقاضا: وقتي كه مقدار تقاضاي كل براي كالاها و خدمات بيش از توانايي اقتصاد به عرضه اين كالاها و خدمات (عرضه كل) باشد، در اين صورت، تقاضا قيمتها را به سمت بالا خواهد كشيد. در مورد نظريه تورم ناشي از كشش تقاضا دو ديدگاه وجود دارد، ديدگاه كلاسيك و ديدگاه كينزي.

براساس مدل كلاسيك، افزايش در عرضه پول و به شرط آنكه سرعت گردش پول ثابت باشد، به افزايش مخارج كل پول منتهي خواهد شد. زيرا از نظر كلاسيك ها اقتصاد تقريبا در حالت اشتغال كامل بودخ و افزايش تقاضا براي كالاها و خدمات، تنها قيمتها را بالاتر خواهد برد. به همين دليل است كه از نظر اقتصاددانان كلاسيك تورم يك پديده پولي تلقي مي شود.

از نظر اقتصاددانان كينزي، تورم وقتي حاصل مي شود كه مقدار تقاضاي كل براي كالاها و خدمات نهايي، بيش از مقدار عرضه كل در سطح اشتغال كامل ( يا نزديك به آن) باشد. بنابراين ازنظر اقتصاددانان كينزي لزوما تورم يك پديده پولي نمي باشد.


مبلغ واقعی 16,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 208

مطالب تصادفی

  • پروژه مرگبار
  • دانلود سوالات استخدامی آموزش و پرورش (به همراه پاسخ نامه کامل
  • مزایا و معایب استفاده از روش قالب لغزنده عمودی
  • مروری بر ریشه‌های مسئله‌ی فلسطین 30 ص
  • سمينار كارشناسي ارشد (عمران) 197 ص

خراسان جنوبی شهرستان قاینات

تمامی محصولات ما با قیمت بسیار مناسب در سایت قرار میگیرد.