دسته بندی سایت
پیوند ها
خلاصه :
اين مقاله درصدد است تا ضمن تبيين مباني، چگونگي و چيستي آموزش از راه دور، به تناسب سازي اين آموزشها در كشور اشاره داشته باشد، به همين مناسبت مباني و تعاريف آموزش از راه دور و رويكردهاي متفاوت مورد بررسي قرار گرفته پس از تشريح رويكرد تلفيقي، به تشريح وضعيت آموزش از راه دور در آموزش و پرورش ايران پرداخته است و در اين راستا روشها و فرايندهاي اجرايي و چالشها و دغدغههاي مهم در شكل گيري اين آموزشها بيان شده است.
آنچه حائز اهميت است آنكه، آموزش از راه دور در كشورما در ابتداي راه است و براي پيشرفت و گسترش آن بايد فعاليتهاي در خور فكري و عملي بسياري به مدد آيد.
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه
بيان مسأله
اهميت و ضرورت تحقيق
اهداف
- اهداف كلي
- اهداف جزئي
- سوالات تحقيق
تعريف مفهومي واژهها
فصل دوم
پيشينه و تاريخچة آموزش از راه دور
مسايل بنيادي درآموزش از راه دور
- رويكردهاي اساسي آموزش از راه دور
- علل پيدايش آموزش از راه دور
- مزايا و امكانات آموزش از راه دور
- آموزش از راه دور ورويكردهاي آموزشي و يادگيري
- تكامل نسلي آموزش از راه دور
اركان، ويژگيها و مباني آموزش از راه دور
آموزش از راه دور در آموزش و پرورش ايران
تفاوتهاي موجود بين دانش آموزان نظام حضوري و فراگيران آموزش از راه دور
طبقه بندي مخاطبين
روشها و فرايندهاي اجرايي تحصيل درآموزش از راه دور
چالشها و دغدغههاي مرتبط با آموزش از راه دور
فصل سوم
روش تحقيق
فصل چهارم
طرح تحقيق
فصل پنجم
يافتهها و نتايج
محدوديتهاي تحقيق
راه كارهاي پيشنهادي تحقيق
منابع و مآخذ
پيوستها
فهرست اشكال و جداول
شكل شماره 1 – رويكردهاي آموزشي و يادگيري
شكل شماره 2- فرايند اجرايي تحصيل در آموزش از راه دور
شكل شماره3- چرخه اصلاح و توسعه رفتار از طريق آموزش
جدول شماره 1- مقايسه فراگيري نظام رايج حضوري با فراگيران نظام آموزش از راه دور
فصل اول
مقدمه
اگر فايدة آموختن و آموزش را پرورش قابليتها، توانمنديهاي انساني بدانيم، آنگاه سه اتفاق مهم ميافتد: نخست آن كه گسترش پوشش تحصيلي براي پاسخگويي به حق تعليم و تربيت همگاني ضرورت مييابد. دوم، توجه به كيفيت و بهره وري بالاي تعليم و تربيت مد نظر قرار ميگيرد و در اين راه جلوگيري از پديدة اتلاف در مدرسه اولويت پيدا ميكند و سوم: از ورود تكنولوژي و پيوند آن با آموزش و پرورش و ايجاد تنوع و انعطاف روشمند، بهره گيري ميشود. آموزش از راه دور بنا به خصوصياتي كه دارد ميتواند بخش قابل توجهي از ضرورت هاي فوق را تامين نمايد.
قرن بيست و يكم كه از نقطه نظر تعليم و تربيت از سوي يونسكو به عنوان قرن آموزش از راه دور نام گرفته است با استفاده از تكنولوژي هاي نوين، آموزش خارج از پرديس مدرسه را ممكن ساخته است. به طوري كه مي توان آموزش مادام العمر را با حذف ديوارهاي جدا كننده مدرسه، كار و بازنشستگي تعريف نمود. در چنين شرايطي پرداختن به آموزش از راه دور در آموزش و پرورش و همچنين آموزش عالي كشور از نيازهاي بي بديل جامعه ايراني خواهد بود.
البته اين مقاله درصد بيان چيستي و چگونگي آموزش از راه دور از نقطه مباني وروش ها از يكسو و مخاطبين اين آموزش در دوران راهنمايي ومتوسطه تحصيلي (سال18-12) از سوي ديگر مي باشد.
بيان مسئله
آموزش از راه دور، نوعي از تعليم وتعلم است كه در آن بين معلم و متعلم فاصله است. از اين آموزش ها از درون ستادهاي آموزشي برنامه ريزي، طراحي و ارائه مي شوند و مخاطب به صورت مستقيم و يا غير مستقيم وبافاصله زماني دريافت مي كند. دراين نوع آموزش ها محتواي بسته هاي آموزشي بسيار حايز اهميت است تنوع اين بسته ها، مطلوبيت و جذابيت آن ها را درنزد مخاطب افزايش مي دهد وبه يادگيري آسان تر آنان ياري مي رساند.
آنچه در آموزش و پرورش ايران نيز به اجرا درآمده است حكايت از روند رو به تكامل بسته هاي آموزشي دارد.
اين بسته ها، اكنون محتواي مطالب نوشتاري شامل: كتاب اصلي خود آموز، كتاب كار و تمرين ، CD هاي آموزشي، انواع سوالات و آزمون هاي موجود در CD ها و در مواردي DVD وجود دارد.
اين بسته با راهنمايي مشاورين تحصيلي و بعضاً با كلاس هاي حضوري حمايت مي شوند تا به اين ترتيب دانش آموز براي امتحان پايان ترم و در نهايت پايه مربوط آمادگي پيدا كند.
اين شيوه آموزشي كه از سال 1383 ارائه شده است ابتدا 8 استان كشور وسپس در مدت كوتاهي درتمام كشور فراگير شد و اكنون در هر يك از مناطق دور يا نزديك آ . پ مركز يا مراكزي كه متولي آموزش از راه دور هستند و خصوصي ارائه مي شوند وجود دارند وبه ارائه خدمات خويش مي پردازند.
دراين زمينه مدارك و منابع غني و قابل توجهي در آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش وجود دارد كه حكايت از برنامه ريزي مدون كوتاه مدت وبلند مدت در اين زمينه مي باشد.
البته تا كنون از مخاطبين بالقوه حدود 13 ميليون بازمانده از تحصيل، تنها حدود سيصد هزار نفر به تحصيل در اين نوع آموزش ها اشتغال دارند كه به نظر مي رسد محل تامل است( الحسيني-1384).
اهميت وضرورت تحقيق
با پيشرفت تكنولوژي و ورود آن به عرصه صنعت آموزش، نوعي از تغييرات شتابان در عرصه آموزش و پرورش ها رخ داده است و رقابت جهاني بر اين پايه شكل گرفته است. براي اينكه كشور ما ايران از اين نوع آموزش ها محروم نشود و نظام تعليم و تربيت انعطاف پذيري لازم را تجربه نمايد، ضروري است رويكرد آموزش از راه دور جدي گرفته شود و در عمل محقق شود.
اهداف
اهداف كلي:
- بدست دادن تعاريف ومفاهيم آموزش از راه دور براي آموزش و پرورش.
- ايجاد نوعي هماهنگي بين نياز به آموزش و در بين كليه دانش آموزان باز مانده از تحصيل يا محروم از مدرسه بويژه كساني كه در سنين 18-12 سال هستند.
اهداف جزئي:
- آشنايي هر چه بيشتر با كاركرد ها و نحوه آموزش از راه دور به عنوان يك فرصت
- القاء نياز به آموزش از راه دور براي آموزش و پرورش.
- عطف توجه به حقوق دانش آموزان و اولياء در انتخاب نوع آموزش ها.
- بيان توصيفي نياز آموزش و پرورش به آموزش از راه دور، برا فائق آمدن بر فاصله هاي تكنيكي با روش هاي مطلوب تر.
- مقابله با پديده اتلاف و معكوس پوشش تحصيلي.
- آشنايي با چالش ها و مشكلات آموزش از راه دور.
سوالات اساسي تحقيق:
1- آيا آموزش از راه دور يك فرصت براي آموزش و پرورش است؟
2- آيا آموزش از راه دور براي دانش آموزان مخاطب يك امتياز و فرصت تلقي مي شود؟
3- آيا آموزش از راه دور مي تواند فاصله تكنولوژيكي آموزش و پرورش سنتي ايران را با آموزش و پرورش هاي رقيب كمتر كند؟
4- آيا روش هاي اتخاذي در آموزش از راه مي تواند به عنوان يكي از راه هاي گسترش پوشش تحصيلي ومقابله با پديده اتلاف در آموزش و پرورش مناسب باشد؟
5- آيا القاء نياز به آموزش از راه دور براي آموزش و پرورش شده است؟
تعريف مفهومي واژه ها
آموزش از راه دور يك رويكرد آموزشي است كه در بيان معلم و دانش آموز از نظر زماني ومكاني فاصله وجود دارد و از سازمان و تكنولوژي هاي ارتباطي و اطلاعاتي براي بر قراري ارتباط ميان آنها استفاده مي شود.
- آموزش از راه دور عبارت است از: ساماندهي فرايند يادگيري- ياد دهي توسط يك موسسه، به منظور فراهم ساختن تسهيلات لازم براي يادگيري مستقل، خود ارزيابي تحصيلي و برقراري ارتباط دو جانبه ميان ياد دهنده و يادگيرنده كه به لحاظ زماني و مكاني از يكديگر جدا هستند، با استفاده از راهبردهاي مناسب براي بكارگيري فناوري آموزشي ( ابراهيم زاده- كنفرانس سمينار آموزشي دبيران- 1383).
مبلغ واقعی 16,000 تومان 50% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان
محبوب ترین ها
پرفروش ترین ها