تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

تمامی فایل ها با تخفیف ویژه در سایت قرار میگیرد. در ضمن برخی محصولات سایت در جمعه با تخفیف 80 درصدی ارائه میشود ...


دسته بندی سایت

پیوند ها

نظرسنجی سایت

بنظر شما دوستان گرامی چه مطالبی در سایت قرار داده شود ؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 33
  • بازدید دیروز : 46
  • بازدید کل : 427679

بانك اطلاعاتي توزيع شده 48 ص


بانك اطلاعاتي توزيع شده 48 ص

بانكهاي اطلاعاتي توزيع شده
(گزارش شماره 1)

 

در اين گزارش مباحثي كلي در مورد بانكهاي اطلاعاتي توزيع شده، معماريهاي آنها و مسائل و مشكلاتي كه هنگام حركت از بانكهاي اطلاعاتي متمركز به سمت بانكهاي اطلاعاتي توزيع شده با آنها روبرو هستيم صحبت شده و تعدادي از كارهاي جديدي كه در زمينه برطرف شدن مشكلات مربوطه انجام شده شرح داده شده است. از جمله يك كار جديدي كه در زمينه سنكرون كردن داده هاي كپي شده انجام شده در انتهاي اين گزارش شرح داده شده است.

فهرست مطالب اين گزارش :

1. ذخيره اطلاعات به صورت توزيع شده

2. تراكنشهاي توزيع شده

3. مديريت همزماني در بانكهاي اطلاعاتي توزيع شده

4. مديريت بن بست

5. سنكرون كردن اطلاعت كپي شده

6. منابع

 

مقدمه

بانك هاي اطلاعاتي توزيع شده متشكل از سايتهايي غير وابسته هستند كه هيچ منبعي را به صورت فيزيكي به اشتراك نمي گذارند. هر سايت مي تواند در اجراي تراكنشي كه منجر به دستيابي به اطلاعات يك يا تعداد بيشتري سايت ديگر مي شود شركت نمايد. تفاوت اصلي مابين بانكهاي اطلاعاتي متمركز و توزيع شده اين است كه در بانكهاي اطلاعاتي متمركز همه اطلاعات در يك نقطه متمركز شده است در حالي كه در بانكهاي اطلاعاتي توزيع شده ممكن است قسمتهاي مختلف اطلاعات در نقاط مختلف توزيع شده باشند و يا اينكه كپي هاي مختلفي از اطلاعات در نقاط مختلف نگهداري شوند[1].

 

1. ذخيره اطلاعات به صورت توزيع شده

 

ذخيره اطلاعات به صورت توزيع شده به دو روش Replication يا Fragmentationو يا تركيبي از اين دو روش انجام مي گيرد. در روش Replication دقيقا يك كپي فيزيكي از اطلاعات در نقاط مختلف سيستم يعني ساير سايتها ذخيره مي گردد ولي در روش Fragmentation‌ اطلاعات به چند بخش يا پارتيشن تقسيم مي شود و هر بخش در يكي از سايتها نگهداري مي شود. در روش تركيبي اطلاعات به چند بخش تقسيم مي شوند و از تعدادي از بخشها و يا همه آنها كپي هايي در سايتهاي مختلف نگهداري مي شود. روش Fragmentation به دو طريق عمودي و افقي صورت مي گيرد. در روش عمودي تقسيم بندي يك Relation روي فيلدها صورت مي گيرد. يعني هر بخش از اطلاعات مشتمل بر تعدادي از فيلدهاي Relation‌ است ولي در روش افقي تقسيم بندي روي ركوردهاي Relation‌ صورت مي گيرد. براي مثال ركوردهاي مربوط به ماه خرداد در يك بخش و ركوردهاي مربوط به ماه تير در بخش ديگري ذخيره مي گردند. در روش عمودي براي دستيابي به Relation اوليه بايد بين بخش هاي مختلف join‌ بزنيم و در روش افقي براي دستيابي به آن بايد از اجتماع استفاده نماييم.

محاسن روش Replication عبارتند از:

- در دسترس بودن :‌ در شرايطي كه يكي از سايتها بنا به دليلي از بيفتد حداقل يك سايت ديگر وجود دارد كه مي تواند دسترسي به اطلاعات سايت از كار افتاده را امكان پذير سازد. پس اگر درخواست دسترسي به اطلاعاتي كه مربوط به يك سايت از كار افتاده است، صادر شود، پاسخگويي به اين درخواست از طريق سايت ديگري كه replication اي از سايت از كار افتاده را در اختيار دارد امكان پذير مي شود.

- افزايش توانايي موازي سازي : در صورتي كه چندكپي از اطلاعات در سايتهاي مختلف وجود داشته باشد در هنگام درخواست خواندن اين اطلاعات مي توان به صورت موازي بخشي از اطلاعات را از يك سايت و بخشهاي ديگر آن را از سايتهاي ديگر خواند و به اين طريق عمل خواندن حجم زيادي از اطلاعات را به صورت موازي و با هزينه اي كمتر انجام داد.

معايب روش Replication :

1-افزايش سربار بروزرساني اطلاعات :‌ به دليل اينكه از يك داده كپي هاي مختلفي در سايتهاي مختلف وجود دارد در هنگام تغيير دادن اين داده بايد همه كپي هاي آن را نيز تغيير داد تا سازگاري در كل سيستم حفظ شود كه اين كار سرباز زيادي به همراه دارد.

2-پيچيدگي در مديريت همزماني :‌ به دليل اينكه از يك داده چند كپي وجود دارد مديريت Lock در اين روش پيچيدگي بيشتري را نسبت به روش متمركز به همراه خواهد داشت.

به طور كلي روش Replication بازدهي عمل خواندن را بالا برده و در دسترس بودن ايجاد مي كند ولي براي عمل نوشتن بهينه نيست و سربار اضافي دارد.

 

2. تراكنشهاي توزيع شده

 

هر سايتي يك مدير تراكنش دارد كه وظيفه آن حفظ خصوصيت هاي ACID در همان سايت است. همچنين هر سايت يك هماهنگ كننده تراكنش (Transaction Coordinator) دارد كه وظيفه آن اين است كه در مورد تراكنشهايي كه از آن سايت شروع مي شوند:

1-تراكنش را شروع كند

2-تراكنش را به تعدادي زير تراكنش تقسيم كند و آنها را بين مديران تراكنش سايتهاي مربوطه توزيع كند.

3-تراكنش را به پايان برساند يعني يا آن را commit كند و يا در صورت commit نشدن تراكنش را در همه سايتهاي شركت كننده در آن Abort‌ كند.

 

علاوه بر مشكلاتي كه در سيستمهاي متمركز به وجود مي آيد مانند خطاي نرم افزاري، خطاي سخت افزاري، خطاي ديسك و ... نوع ديگري از خطاها در سيستم هاي توزيع شده وجود دارد كه از اين دست مي توان به از كار افتادن يك سايت، گم شدن پيغامها، قطع شدن يك لينك ارتباطي و يا تقسيم شدن شبكه به دو بخش نا متصل اشاره نمود.

در سيستم توزيع شده ممكن است يك پيغام گم شود و يا خراب شود كه براي رفع اين مشكل از پروتكل هاي انتقالي مانند TCP استفاده مي شود.

 

3. مديريت همزماني در بانكهاي اطلاعاتي توزيع شده

 

همانطور كه در يك سيستم متمركز براي برقراري همزماني مابين فراروندها از يك پروتكل Lock‌ استفاده مي كنيم در سيستمهاي توزيع شده نيز از يك پروتكل Lock استفاده مي كنيم با اين تفاوت كه اين پروتكل براي سيستم هاي توزيع شده طراحي شده است. برخي از اين پرتكل ها عبارتند از Single Lock Manager، Primary Copy، Majority Protocol، Biased Protocol و ...

در Single Lock Manager يكي از سايتها را Lock Manager‌ مي كنيم. هر كس كه بخواهد Lock يا Unlock بكند از اين سايت درخواست مي كند. وقتي سايتي درخواست Lock‌ مي كند اگر بتواند Lock را به آن مي دهد و در غير اين صورت آن را در صف آن Lock قرار مي دهد.

محاسن اين روش عبارتند از : سادگي پياده سازي و مديريت Deadlock همانند روش متمركز.

معايب اين روش عبارتند از :‌ تبديل سايتي كه مدير Lock روي آن قرار دارد به گلوگاه سيستم و از كار افتادن كل سيستم در صورت از كار افتادن مدير Lock.

در Primary Copy‌ به ازاي هر داده اي كه از آن چند كپي در سيستم وجود دارد يك Primary Copy‌ داريم و زماني كه مي خواهيم Lock را بگيريم به سراغ Primary Copy ‌ مي رويم.

عيب اين روش اين است كه ممكن است سايتي كه Primary Copy‌ را در اختيار دارد از كار بيفتد ولي كپي آن موجود باشد. در اين شرايط به دليل اينكه Lock فقط بايد روي Primary Copy‌ گرفته شود لذا امكان تغيير داده وجود نخواهد داشت در حالي كه بايد بتوان داده را در كپي هاي آن در سايت هاي سالم تغيير داد.

در Majority Protocol بايد براي گرفتن Lock از داده اي كه n كپي از آن وجود دارد حد اقل به سراغ n/2+1 كپي از آن برويم و از آنها Lock‌ بگيريم.

عيب اين روش اين است كه ممكن است در حين Lock گرفتن روي يك داده هم بن بست به وجود بيايد. فرض كنيد مي خواهيم روي داده اي Lock بگيريم كه 4 كپي از آن وجود دارد. اگر از دوتا از كپي ها Lock بگيريم و قبل از گرفتن Lock‌ از سومي پروسه ديگري از دوتاي ديگر Lock بگيرد در اين شرايط دو پروسه منتظر همديگر مي مانند و براي دسترسي به يك داده بن بست به وجود مي آيد. اين در حالي است كه حتي در سيستم هاي متمركز نيز براي دستيابي به يك داده به تنهايي به اين شكل هيچگاه بن بست به وجود نمي آيد.

در Biased Protocol‌ بين خواندن و نوشتن تفاوت قائل مي شويم. براي خواندن گرفتن Lock‌ از هر كدام از سايتها كافي است اما براي نوشتن بايد از تمام كپي ها Lock بگيريم. بازدهي اين مكانيزم خود را در سيستمي به خوبي نشان مي دهد كه توالي خواندن در آن بيشتر از توالي نوشتن باشد.

 

 

 

4. مديريت بن بست

 

همانگونه كه در سيستم متمركز از wait for graph استفاده مي شود در اينجا نيز از همين روش استفاده مي شود با اين تفاوت كه در اينجا بايد wait for graph‌ مربوط به همه سايتها را جمع كنيم و يك global wait for graph‌ بسازيم. اين كار بر عهده يكي از سايتها گذاشته مي شود. در global wait for graph‌ به دنبال دور مي گرديم. چنانچه دوري پيدا شد يك يا چند تا از تراكنش ها را Abort‌ يا Rollback‌ مي كنيم. مشكل اينجاست كه اين wait for graph‌ به صورت آنلاين ساخته نمي شود و لذا ممكن است براي مثال دوري تشخيص داده شود در حالي كه يكي از تراكنشها بنا به دليلي Abort‌ كرده باشد و در واقعيت دوري وجود نداشته باشد و به خاطر تشخيص اشتباهي كه داده شده است يكي از تراكنشهاي مفيد كه مي توانسته به پايان برسد بيهوده Abort شود.

در هنگام به وجود آمدن بن بست براي اينكه بتوانيم بهترين و مناسب ترين تراكنش را براي Abort كردن انتخاب كنيم بايد همه تراكنش ها و همه منابعي كه آنها براي commit‌ شدن نياز دارند را بشناسيم. به اين كار مساله پيدا كردن مجموعه مينيمم Abort‌ مي گويند كه در[2] به آن اشاره شده است. همچنين براي بالا بردن بازدهي كار مي توان از مكانيزم check pointing‌ استفاده نمود. در اين روش به جاي Abort‌كردن تراكنش در قسمتي از آن check point‌ قرار مي دهيم و در صورت لزوم به آن check point‌ ، rollback‌ مي كنيم[3] . اين روش موجب مي شود كه حداقل تا حدودي از انجام دوباره كارهايي كه تا به اينجا انجام شده است جلوگيري شود.

براي رفع مشكل Deadlock‌ سه روش وجود دارد: Deadlock Prevention ، Deadlock Avoidance و Deadlock Detection and Resolution . تجربه نشان داده است كه روشهاي اول و دوم راههاي مقرون به صرفه اي نيستند و در برخي از موارد نمي توان حتي آنها را عملي نمود. در عمل در جاهايي كه مساله بن بست موضوع مهمي به شمار مي رود از روش سوم يعني Deadlock Detection and Resolution استفاده مي شود. چنانچه در يك سيستم توزيع شده مرتبا از اين مكانيزم استفده شود به دليل رد و بدل شدن پيغامهاي زياد، بازدهي سيستم تا حد زيادي كاهش پيدا خواهد كرد و اين در حالي است كه ممكن است بن بست وجود نداشته باشد و مكانيزم جستجوي بن بست كار بيهوده اي انجام داده باشد. اگر هم اين مكانيزم دير به دير استفاده شود، در زماني كه بن بست وجود دارد، بدون توجه به آن تراكنشهاي جديد ديگري ممكن است به سيستم اضافه شوند و deadlock را توسعه دهند و لذا زمان Deadlock Resolution در چنين شرايطي به شدت افزايش خواهد يافت. در [4] ثابت شده است پريود زماني خاصي جود دارد كه چنانچه عمل جستجوي بن بست مطابق با آن صورت گيرد بازدهي عمل مديريت بن بست به حداكثر خود خواهد رسيد. اين توالي بهينه از O((αn)1/3) تبعيت مي كند كه در آن α نرخ به وجود آمدن بن بست در سيستم و n تعداد تراكنشها است.

 

5. سنكرون كردن اطلاعت كپي شده

 

در اين بخش به بررسي روشهايي كه براي سنكرون كردن تعدادي client كه به يك سرور مركزي متصل مي شوند و اطلاعات خود را با آن سنكرون مي كنند مي پردازيم. فرض كنيد تعدادي client داريم كه هر كدام به بخشي از اطلاعات سرور نياز دارند و اين اطلاعات را پس از دريافت از سرور درون خود به صورت Local نگهداري مي كنند. هر client‌ بنا به نياز اطلاعات Local خود را update‌ مي كند. در بازه هاي زماني خاصي client ها update‌ هاي خود را به سمت سرور مي‌فرستند. update ها حتي مي توانند بلافاصله به سمت سرور فرستاده شوند كه اين بستگي به مبايل يا غير مبايل بودن آنها دارد زيرا در سيستم هاي مبايل اصولا براي هر بار ارسال مقداري انرژي سربار مصرف مي شود ممكن است به صرفه اين باشد كه اطلاعات هر چند گاه يكبار به سمت سرور ارسال شود. حال فارغ از اينكه سياست ارسال Update‌ ها از سوي client‌ ها به سمت سرور چگونه است به اين مساله مي پردازيم كه سرور چگونه client ‌ ها را با هم سنكرون مي كند.براي روشن تر شدن مساله فرض كنيد client1‌ و client2 هر دو جدول A را از سرور دريافت كرده و در حافظه محلي خود نگه داشته اند. client1‌ سه ركورد به جدول محلي خود اضافه مي كند و client2 چهار ركورد به جدول محلي خود اضافه مي كند و يكي از ركوردهاي جدول محلي خود را نيز update مي كند بعد از مدتي و يا به طور همزمان با تغييرات هر كدام از client‌ ها اطلاعات update‌ شده خود را به سرور مي فرستند. سرور بايد بعد از اينكه اطلاعات همه را دريافت كرد، در بازه هاي زماني خاصي اطلاعات به روز شده را به همه client‌ ها ارسال كند تا client1‌ از تغييراتي كه client2 در جدول محلي خود داده بود با خبر شود و برعكس client2‌ نيز از تغييراتي كه client1 در جدول محلي خود داده بود آگاهي يابد. حال مشكل اينجاست كه عمل ارسال اطلاعات از سرور به client ها چگونه و به چه روشي صورت گيرد تا بهترين بازده را داشته باشد. همانطور كه مي دانيم سرور بايد اطلاعات بروز شده را به تك تك client‌ ها ارسال كند و چون اين عمل به صورت سريال انجام مي‌شود لذا افزايش تعداد client‌ ها مي تواند مدت زمان عمل synchronization را بسيار طولاني نمايد. فرض كنيد كه client‌ها مبايل باشند و پهناي باند ارتباطي نيز كم باشد و ارسال اطلاعات به روز شده به سمت هر client حدود 30 ثانيه طول بكشد. در چنين شرايطي چنانچه 100 عددclient داشته باشيم زمان synchronization در بهترين حالت 3000ثانيه به طول مي‌انجامد. البته اين در حالتي است كه سرور تمام جدول بروز شده جديد را براي تك تك client‌ ها ارسال كند. علت اين امر اين است كه سرور نمي داند كه هر كدام از client ها نسبت به قبل چه تغييري كرده اند. اگر بخواهيم كاري كنيم كه سرور قادر باشد اين مطلب را بفهمد بايد به ازاي هر client يك نسخه جدول را روي سرور نگهداري كنيم و اين نسخه از جدول همواره با محتواي موجود در حافظه محلي client‌ مطابقت داشته باشد. يعني هر بار كه سرور اطلاعات update‌ از يك client ‌ دريافت مي كند قبل از اينكه update را روي جدول اصلي اعمال كند آن را روي جدول معادل با آن client روي سرور update كند. به اين ترتيب هميشه در سمت سرور مي دانيم كه جدول محلي client‌ نسبت به جدول سرور چه تغييري بايد بكند و لذا فقط تغييرات را براي آن مي فرستيم و اين عمل صرفه جويي زيادي در پهناي باند مي كند و سرعت synchronization‌ را نيز افزايش مي دهد ولي اين روش نياز به فضاي زيادي روي Hard Disk دارد و در عين حال I/O‌ بيشتري دارد واين فضاي مورد نياز با افزايش تعداد client ها افزايش مي يابد.

با توجه به مطالبي كه گفته شد در مي يابيم كه در عمل synchronization ‌ دو پارامتر پهناي باند و I/O نقش كليدي بازي مي كنند كه اين دو پارامتر در مقابل يكديگرند. يعني چنانچه پهناي باندكمي داشته باشيم براي رسيدن به سرعت synchronization‌ بالا بايد فضاي ديسك بيشتري داشته باشيم و برعكس چنانچه فضاي ديسك كمي با نرخ I/O پايين داشته باشيم بايد براي رسيدن به سرعت بيشتر در synchronization پهناي باند بيشتري داشته باشيم.

علاوه بر پارامترهايي كه ذكر شد پارامترهاي ديگري نيز در سرعت synchronization دخالت دارند . براي مثال تعداد فايلهايي كه باز ميشود به علت سرباري كه اطلاعات بخش header هر فايل دارد اهميت دارد و براي كاهش تعداد فايلها و در نتيج كاهش ميزان نقل و انتقال سربار مي توان چند فايل را با هم يكي كرد. پارامتر ديگر تعداد connection‌ هايي است كه به سرور صورت مي گيرد. اگر تعداد فايلها زياد باشد تعداد connection‌ ها نيز ممكن است زياد باشد. لذا به كمك برخي تكنيكها مي توان تعداد اين connection‌ ها را كم كرد. براي مثال چنانچه يكي از client‌ها سه جدول را در اختيار دارد اگر فايل مربوط به آن سه جدول در سمت سرور يك فايل باشد و به ازاي هر جدول فايل جداگانه اي در نظر گرفته نشده باشد، در چنين شرايطي با يك connection و با يكبار باز كردن آن فايل مي توان محتواي هر سه جدول را به يكباره و بدون سربارهاي اضافي header و connection به سمت سرور فرستاد. حال با در نظر داشتن دو پارامتر اول به بررسي دو پارامتر اخير مي پردازيم و با فرض اينكه مساله چگونگي پيدا كردن تفاضل ميان داده هاي روي سرور و داده هاي محلي روي client‌ حل شده است و الان اطلاعات مورد نياز براي update‌ كردن هر كدام از client‌ ها آماده است به بررسي متدهاي مختلفي مي پردازيم كه با تكيه بر آنها مي توانيم به حداكثر سرعت و در نتيجه كاهش زمان synchronization در شرايط مختلف بپردازيم. در مقاله [5] به بررسي سه مدل موجود براي گروه بندي جدولها يا به طور كلي آبجكت هاي اطلاعاتي بينclient هاي مختلف در سيستمي كه معرفي شد پرداخته شده است و قدرت و ضعف اين روشها در شرايط مختلف مورد تحليل قرار گرفته است.

 

اين سه مدل عبارتد از :

1- One-Per Object [OP]

2- Client-Centric [CC]

3- One-Giant [OG]

 

اين مدلها بر اساس دسته بندي Update File‌ ها بنا شده اند و علت اين دسته بندي يكي كردن Update file هايي است كه به صورت فيزيكي توسط هر client‌ مورد دسترسي قرار خواهند گرفت . همانطور كه قبلا هم گفته شد چنانچه يك client‌ با n جدول سر و كار داشته باشد به ازاي هر كدام از آن جدول ها در سمت سرور update file اي وجود خواهد داشت كه اطلاعاتي كه بايد به سمت client‌ فرستاده شود پس از محاسبات مربوطه در اينupdate file ‌ قرار دارد. حال مساله اي كه وجود دارد اين است كه چنانچه اين update file‌ ها از همديگر مجزا باشند براي ارسال آنها به صورت تك تك هزينه سربار براي connection و header فايل خواهيم داشت. از طرفي برخي از اين Update file‌ ها بين client هاي مختلف مشترك اند. براي روشن تر شدن موضوع فرض كنيد Update file ‌ هاي 1تا 5 ‌موجود باشند. client اول شماره هاي 1و2 را نياز داشته باشد. client دوم شماره هاي 1و2و3و5‌را نياز داشته باشد و client سوم شماره هاي 4و5 را . در چنين شرايطي يكي كردن اين Update file‌ ها درون يك فايل ممكن نيست مگر اينكه به صورت فيزيكي شماره هاي 1و2 را در يك فايل قرار دهيم و در فايل ديگري شماره هاي 1و2و3و5 را و در فايل ديگري 4و5 را . اين راه حل موجب افزونگي در نگهداري اطلاعات مي شود و در نهايت 3 فايل خواهيم داشت كه بخشهايي از آنها تكراري خواهد بود ولي در عوض هر كدام از client‌ ها مي‌توانند با ايجاد يك connection‌و باز كردن يك فايل همه اطلاعات update‌ خود را دريافت كنند. مسلما افزونگي ايجاد شده ممكن است در مواردي كه با تنگناي ديسك روبرو هستيم مشكل آفرين باشد. پس راه حل ديگر اين است كه همه update file‌ ها را در يك فايل بريزيم و آن فايل را به همه client ها ارسال كنيم و خود client‌ ها اطلاعات به درد بخور را از آن استخراج كنند كه اين روش مسلما مشكل پهناي باند را به دنبال خواهد داشت . زيرا در هر بار فايل بزرگي كه مقدار زيادي از آن بلا استفاده است به سمت client‌ها ارسال مي شود. حال به مدل هاي ارائه شده در مقاله بازمي گرديم.

همانگونه كه در شكل مي بينيد در اولين مدل كه OP‌ نام دارد هر Update file‌ در فايل مجزايي نگه داشته مي شود و لذا به ازاي دسترسي به هركدام از آنها بايد يك connection‌ برقرار شود. در دومين مدل به ازاي هر client‌ يك فايل در نظر گرفته مي شود كه update file‌ هاي مربوط به آن client در آن فايل ريخته مي شود و client كافي است كه براي دسترسي به همه اطلاعات مورد نيازش فقط همان فايل را باز كند. در سومين مدل همه update file‌ ها در يك فايل ريخته مي شوند و همه client‌ ها يك connection‌ براي دسترسي به آن فايل ايجاد مي كنند و همه فايل را دريافت مي كنند و بخشهاي مربوط به خود را استفاده مي كنند.

همانگونه كه گفته شد پارامترهاي ديسك ، نرخ I/O، تعداد connection ها ، تعداد فايلها، پهناي باند و حجم Update file‌ ها پارامترهاي تعيين كننده اي هستند كه مشخص مي كنند استفاده از كدام مدل مناسب تر است.

 

در ادامه مقاله به مقايسه مدلهاي ارائه شده با توجه به اين پارامترها پرداخته شده است. ابتدا اين مدلها از لحاظ ميزان مصرف ديسك در تعداد client‌ هاي مختلف با يكديگر مقايسه شده اند.

 

 

همانطور كه دراين نمودار مي بينيم فقط در حالتي كه يك client داريم روش CC از دو روش ديگر بهتر است. در اين حالت روش OG به دليل سربارheader فايل كمتر از OP بهتر است. اما همانگونه كه مشاهده مي نماييد با بالا رفتن تعداد client ها روش CC از دو روش ديگر بدتر مي شود و اين بدان دليل است كه به ازاي هر client يك فايل كه شامل تعدادي Update file است در سرور ساخته مي شود و در واقع Update file‌ ها تكراري تر مي شوند. در اين حالت مشاهده مي شود كه روش OG‌ همواره اندكي از OP بهتر است و اين به دليل سربار ناشي از header‌ فايلها است.

 

 

در اين نمودار به مقايسه مدلها از لحاظ زمان لازم براي Synchronization‌با توجه به تعداد client ها در پهناي باند 57.6Kbps پرداخته شده است. همانگونه كه مي بينيد در حالتي كه يك Client‌ داريم OP‌ از دو مدل ديگر بدتر است و علت آن، تعداد connection هاي زياد و زماني است كه براي برقراري اين connection ها صرف مي شود. در اين حالت CC‌ از OG بهتر است زيرا فقط Update file‌ هاي مربوط به client را به يكباره براي آن ارسال مي دارد ولي OG همه update file‌ها را به يكباره براي آن ارسال مي دارد و بايد از بين آنها update file‌ هاي مربوط به خود را جدا نمايد. در واقع اين اختلاف اندك مابين ايندو به دليل حجم اطلاعات ارسالي است.

با افزايش تعداد client‌ ها مشاهده مي شود كه OG‌ از دو روش ديگر به شدت بدتر مي شود و اين به دليل پهناي باند پايين و ارسال همه update file‌ ها به همه client ها مي باشد. درواقع پهناي باند كمي داريم و در اين پهناي باند كم اطلاعات اضافي زيادي فرستاده مي شود كه زمان Synchronization را به شدت افزايش مي دهد. دو روش ديگر در اين شرايط تقريبا مانند هم عمل مي كنند.

 

در اين نمودار به مقايسه مدلها از لحاظ زمان لازم براي Synchronization‌با توجه به تعداد client ها در پهناي باند 10Mbps پرداخته شده است. همانگونه كه مشاهده مي فرماييد در اينجا به دليل اينكه پهناي باند افزايش يافته تاخير مدل OG كاهش يافته است. در واقع در اينجا فرستادن همه update file‌ ها براي همه client‌ ها يك ضعف محسوب نمي شود زيرا به علت بالا بودن پهناي باند اين عمل سريع انجام مي شود. در اين حالت پارامتري كه اهميت خود را بيش از پارامترهاي ديگر نشان مي‌دهد زمان ساخته شدن update file‌ ها است. در مدل CC‌ به دليل تكرار شدن زياد داده ها عمل كپي كردن در ديسك زمانبر است. و در واقع حال كه پهناي باند زياد شده سرعت ديسك از آن عقب مانده است. پس مدلي كه سرعت ديسك كمتري نياز دارد موفق تر خواهد بود. به همين دليل مدل CC در اين حالت از دو مدل ديگر به شدت نا موفق تر است.

در واقع از اين مقاله نتيجه مي شود كه مدل سنتي CC‌ به دليل نداشتن قابليت گسترش مدل مناسبي نمي‌باشد زيرا نياز دارد كه سرور افزونگي زيادي را در ساخت Update file‌ ها تحمل كند و در شرايطي كه سرعت افزايش پهناي باند از سرعت افزايش نرخ I/O‌ بيشتر است اين مدل موفقيت كمتري خواهد داشت. در شرايطي كه تعداد client زيادي داريم مدل OP‌ بهتر عمل مي كند و چنانچه پهناي باند خيلي بالايي داشته باشيم مدل OG بر خلاف انتظار به دليل اينكه كمترين فشار را براي ساختن update file‌ ها به سرور تحميل مي نمايد بهترين بازدهي را دارد.

 


مبلغ واقعی 16,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ فروردین ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 391

مطالب تصادفی

  • پروژه مرگبار
  • دانلود سوالات استخدامی آموزش و پرورش (به همراه پاسخ نامه کامل
  • مزایا و معایب استفاده از روش قالب لغزنده عمودی
  • مروری بر ریشه‌های مسئله‌ی فلسطین 30 ص
  • سمينار كارشناسي ارشد (عمران) 197 ص

خراسان جنوبی شهرستان قاینات

تمامی محصولات ما با قیمت بسیار مناسب در سایت قرار میگیرد.