تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

تمامی فایل ها با تخفیف ویژه در سایت قرار میگیرد. در ضمن برخی محصولات سایت در جمعه با تخفیف 80 درصدی ارائه میشود ...


دسته بندی سایت

پیوند ها

نظرسنجی سایت

بنظر شما دوستان گرامی چه مطالبی در سایت قرار داده شود ؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 31
  • بازدید دیروز : 34
  • بازدید کل : 423634

امنیت و دسترسی به داده ها در شبکه 82 ص


امنیت و دسترسی به داده ها در شبکه 82 ص

فهرست مطالب:

عنوان

صفحه

مقدمه

2

اصول مهم مباحث امنيتي

7

با کاربرد فايروال آشنا شويم

8

رويکردي عملي به امنيت شبکه لايه بندي شده

9

امنيت تجهيزات شبکه

26

امنيت تعاملات الکترونيکي

33

تهديدهاي وب با تكيه بر IIS

36

امنيت ديجيتال

47

ده نکته براي حفظ امنيت شبکه

48

منابع

53

 

 

 

مقدمه

امروزه کامپیوتر در زندگی روزمرهٔ اشخاص نقش مهمی را بازی می‌‌کند. و در تمام جنبه‌های فردی زندگی شخص نفوذ پیدا کرده است. این امر از سوی نشان به توسعه یافتگی و سرعت دادن به کارهای روزمره و از سوی دیگر به ما یاد آوری می‌‌کند. که چنین وسیله ایی به این مهمی نیاز به نگهداری ویژه دارد. نابودی و به سرقت رفتن اطلاعات از روی آن ممکن است به ضررها و ضربه‌های جبران ناپذیری تبدیل شود.

مقدمه چرا امنیت ؟ و چرا برای خانهٔ شما اگر یک نگاه عمیق و دقیق به قضیه بیندازیم می‌‌بینیم که کامپیوتر شما همیشه در خطر دزیده شدن است البته نه از نظر فیزیکی علتش هم این است که شما چیزهایی زیادی در آن دارید شمارهٔ کارت اعتباری شما، اطلاعات حساب بانکی و خیلی چیزهای دیگر که آنها پیدایش می‌‌کنند با این اطلاعات آنها می‌‌توانند خودشان را در دنیای مجازی جای شما جا نزنند. به جای شما خرید کنند با اسم شما به دوستان شما بی احترامی کنند. و خیلی چیزهای دیگر که مطمئنا به نفع شما نیست .

البته فقط اینهانیست شاید شماره و مشخصات برای دسترسی رایگان به اینترنت یا فایلهای شما روی هارددیسک همه و همه دلایل خوبی برای یک حمله باشند مخصوصا که در کشور ما هیچ قانونی جلوی این کارهای را نمی‌گیرد و با ورود خانواده DSL و ضعیف بودن امنیت در کارهای شخصی زمینه بسیار خوبی برای اینکار پدید آمده است بسیار از مردم عادی به این مهم آگاه نیستند که در بعضی از موارد می‌‌توان جلوی یک فاجعه را با کمی دانش و چند پیشگیری ساده گرفت نکته این است که برای یک حمله نیاز نیست شما در دسترس باشد آنها می‌‌توانند با زدن یک ایمیل یا فرستادن یک فایل ویروسی تمام اطلاعات مورد نظر خود را بدست بیاورند که در 90% مواقع حملات آنها در مقابل کامپیوتر بدون امنیت شما موفقیت آمیز است حاصل یک حمله ممکن است حتی لطمات سخت افزاری روی Case شما نیز باشد.

یک مثال خوب برای این بی دقتیها ویروس MSBLAST بود که توانسته بود تقریبا اکثر کامپیوتر بی دفاع شخصی را مختل کند و بعضی از ارگانها را تا مرز تعطیلی پیش ببرد. با توجه بی ضرری MSBLAST و عمق فاجعه می‌‌شود. با یک شبیه سازی امکان آمدن ویروس X یا نرم افزار هک Y با قدرت پاک کردن دیسک سخت افزاری شما عمق فاجعه را بهتر درک کرد اما چه کسانی در جنگ با X و Y پیروز می‌‌شوند در ادامه مقاله به همین موضوع خواهیم پرداخت.

کمی تفکر در مورد امنیت سیستم شخصی قبل از اینکه به اقدامات امنیتی که شما باید انجام بدهید برسیم شما باید از تجربات قبلی خود در کارهای روزمره خود استفاده کنید. ببینید کامپیوتر شما مثل آپارتمان شماست چه اقداماتی برای حفظ امنیت آپارتمانتان و وسایل درون آن انجام دادید چه وسایلی برای افزایش امنیت آن در آن نصب کرده اید.

برای مثال شما می‌‌دانید اگر اطلاعات خود را فریاد بزنید همسایه‌ها به راحتی صدای شما را می‌‌شنوند و از اطلاعات شخصی شما با اطلاع می‌‌شوند و یا کلید خانه را دست هر کس نمی‌دهند یا هر وقت از خانه خارج می‌‌شوند در را قفل می‌‌کنید حال موارد را در حالت کامپیوتر ی بازبین می‌‌کنیم.

شما در رایانه خود هیچ وقت نباید. Passwordهای ساده انتخاب کنید و آنها را به راحتی به دیگران بگویید یا هر وقت از پشت رایانه خود می‌‌روید باید آن را قفل کنید در همهٔ سیستم عامل قابلیت Log off و Lock system وجود دارد.

بحث امنیت در جاهایی مثلInternet بسیار مهم است که هر کس هر چیزی را بهتر بشناسد اشتباه‌های کمتری و دقت بیشتری در نگهداری آن دارد ما در این بحث می‌‌خواهیم به سایتها همان قدر اعتماد کنیم که می‌‌شود به آنها اعتماد کرد.

اعتماد ( Trust )

بشر معمولا روی ظاهر اشخاص به آنها اعتماد می‌‌کنند ولی این روش نمی‌تواند همواره درست در یک اصطلاح ساده می‌‌توان گفت اینترنت به پایه‌های همین اعتماد پایه گذاری شده است. در دهه شصت کامپیوترها به فراگیری امروزه نبودند ولی در جاههایی به دانشگاه‌ها و موسسات دولتی کاربرد داشند در آن زمان دولت ایالات متحدهٔ آمریکا تصمیم به ایجاد پروژه ایی برای اتصال این موسسات را گرفت و نام این پروژه Arpanet گذاشت Arpanet مخفف Advance Research project Agency می‌‌باشد و در همانجا اصل شبکه‌ها پایه گذاری شده و امنیت پیشرفته معنا پیدا کرد.

البته در ابتدا کسانی که قصد آزار داشته باشند بسیار کم بودند و رایانه‌ها هم به صورت کاملا روشن و بدون هیچ تکنیک خاصی برای احزار حویت با هم کار می‌‌کردند تا زمانی که e- commerce شروع به کار می‌‌کند. و آن زمان بود که استفاده از Security به معنای امروزی شروع شد با یک مثال ساده ادامه می‌‌دهیم فرض کنیم بسته این به دست شما برسد و آدرس روی آن برای شما ناآشنا باشد آیا شما به محتویات درون آن اعتماد می‌‌کنید مطمئنا نمی‌توان اعتماد کرد پس در اینجا اصل اعتماد اصولا بی معناست این شرایط در اینترنت می‌‌تواند بر روی emailها روی دهد و حتی ممکن است بر روی packetها نیز انجام شود ( به کوچکترین تکه ایی در شبکه جابجا می‌‌شود. در اصطلاح بسته یا packet می‌‌گویند )

در این شرایط چه باید کرد. این شرایط می‌‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا این فایلها می‌‌توانند دارای virus باشد که صدمات جبران ناپذیری به داده‌های ما بزند پس در هیچ شرایطی نامه‌های و بسته‌ها ی مشکوک نباید باز شود در ادامه ما به صورت کامل این مبحث را باز میکنیم.

حقیقت اطلاعات شخصی

اگر شما یک گفتگو با شخص در محیط خود داشته باشید و بلند حرف بزنید همه در آن منطقه می‌‌شنوند و اگر فریاد بزنید مردم بصورت کاملا ناخواسته متوجه اطلاعات می‌‌شوند.

در اینترنت یک واقعیت وجود دارد و آن هم این است که بسته‌ها به صورت مستقیم بین کامپیوترها جانبی نمی‌شوند در اقع بسته‌ها از دست کامپیوترهای زیادی می‌‌گذرند.

فرایند فوق را اصطلاحا پکت روتینگ می‌‌گویند البته روترهایه اصلی یا پایه اینترنت قابلیت پردازش داده‌ها را ندارند. ولی در بین راه بعضی از روترها به خاطر ناشناخته بودن قابلیت باز کردن و خواندن بسته‌ها را دارند.

. در اینجا برای جلوگیری از خواندن اطلاعات بدون مجوز ما از کد گذرای استفاده می‌‌کنیم کدگذاری به صورت کامل در ادامه توضیح داده می‌‌شود.

چه کارهایی باید بکنیم تا کامپیوتر ما امن شود.

امن کردن کامپیوتر کار ساده‌ای نیست پس از شما می‌‌خواهیم تا پایان این مقاله صبر کنید و آن را بخوانید تا با دید بهتر و وسیع تر شروع به کار امن سازی کرده باشید در بعضی قسمتها مقاله صحبت از چیزهای شده که کامپیوتر شما به صورت پیش ورز آنها را دارد مثل password و Backup ولی برای این کار با نرم افزارهای خاصی مثل firewall و Antivirus باید آنها را نصب کنید.

در ادامه شما با کارهای به ترتیب اهمیت آشنا می‌‌شوید .

نصب و راه اندازی یک Antivirus

اگر یک شخص درب منزل شما را بزند و بخواهد برای فروش چیزی با یک تماس ساده وارد خانه شود شما باید فکر کنید تا با او اجازه وارد شدن بدهید اگر از همسایه‌ها یا دوستان باشد شما اجاره وارد شدن می‌‌دهید ولی مراقبش هستید واگر داستانش را قبول نکنید او راه نمی‌دهید.

در واقع antivirus هم به همین شیوه کار می‌‌کنند Antivirus برای تشخیص فایلها از یک قائدهای خاصی پیروی می‌‌کنند که این قاعدهٔ خاص به وسیله یک قسمت کنترلی به نام Virus Signature استفاده می‌‌کنند .

اگر فایلهای پیدا شده با Virus signature هم خوانی داشته باشند به عنوان یک فایل دارای Virus شناخته می‌‌شود و مطابق به راه خاصی آنها پاک، نابود یا خراب می‌‌شوند.

برای بهتر متوجه شدن مطلوب اگر یک virus را یک کلاه بردار فرض کنید که با اسم یک فروشنده برای دزدیدن اشیا قیمتی وارد خانه می‌‌شود ما چگونه می‌‌توانیم آن را بشناسیم در واقع ما تا زمانی که مطلبی در مورد کلاه بردار یا کلاه بردارهای مشابه در روزنامه نخواهیم قادر به انجام این کار نیستیم در سیستم یک Anti virus در واقع از شرکت سازنده خود به وسیله بروز رسانی اطلاعات در مورد ویروسهای جدید را به دست می‌‌آورد.


ویروسها برای ورود راههای زیادی دارند از قبیل cd-rom ؛ floppy disk ؛ internet email نرم افزار ضد ویروس شما باید همیشه هوشیارانه تمام ابزارهای ورودی شما را مراقبت کند.

بعضی از Antivirusها تکنیکهای دیگری هم برای شناسایی ویروسها دارند مثلا یک فایل خاص به صورت مداوم و بدون داشتن هیچ محیطی برای کاربر 90% پردازش cpu بگیرد خب این فایل حتی اگر virus نباشد کمتر از virus هم نیست. پس نرم افزار Antivirus آن را شناخته و گزارش می‌‌دهد. Antivirusها قابلیتهای زیادی دارند که بستگی به کارخانه سازنده آن با هم فرق دارند. معمولا نسخه‌های جدید آنها تمام قابلیتهای فوق را دارد. در بین آنها بعضی از Antivirusها مثل Symantec شناخته شده ترند ولی Antivirus ی خوب است که راحت Update شود و شناخت بالا داشته باشد و ram را زیاد اشغال نکند

 

روزگاری ، امنیت با بسته بودن درها و وجود قفلها و دیوارهای قطور فراهم می شد. اکنون با نفوذ فن آوری به زندگی روزمره و فراگیر شدن آن در تمامی شئون زندگی ما ، تعریف امنیت هم بکلی دگرگون شده است. دستگاههای متعدد الکترونیکی ، ارتباطی و رایانه ها زندگی را بصورت غیر قابل تصوری دگرگون نموده اند. بدست آوردن یک کد رمز و اسم کاربر کافیست که شما ، یک شبه صاحب یک ثروت کلان ، یک موقعیت استثنایی و یا حتی مقام مدیرکلی! بشوید.

 

 

مبانی امنیت در فن آوری اطلاعات بر محور سه موضوع متمرکز است: داده ، پردازش و ارتباط. در حوزه داده ها ، امنیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سایر حوزه ها تحت تاثیر حفظ امنیت در این حوزه قرار دارند. امنیت در این حوزه تامین کننده ویژگیهای زیر برای اطلاعات میباشد:

 

- تمامیت داده، با ایجاد محدودیت دسترسی به اطلاعات، مانع از تغییر غیر مجاز در محتوای آنها میشوند.

- صحت و درستی اطلاعات، این بدان معنی است که اطلاعات در کمال رازداری حفظ می شوند.

- در دسترس بودن، این بدان معنی است که دسترسی به داده ها برای افراد مجاز در هر زمان، مختل و یا قطع نگردد.

 

اصول مهم مباحث امنیتی


اصول مهم امنیت اطلاعات

تفکر امنیت در شبکه برای دستیابی به سه عامل مهم است که با یک دیگر مثلث امنیتی را تشکیل می دهند. این عوامل عبارتند از راز داری و امانت داری (Confidentiality) ، یکپارچگی (Integrity) و در نهایت در دسترس بودن همیشگی (Availability). این سه عامل (CIA) اصول اساسی امنیت اطلاعات - در شبکه و یا بیرون آن - را تشکیل می دهند بگونه ای که تمامی تمهیدات لازمی که برای امنیت شبکه اتخاذ میشود و یا تجهیزاتی که ساخته می شوند، همگی ناشی از نیاز به اعمال این سه پارامتر در محیط های نگهداری و تبادل اطلاعات است.

Confidentiality : به معنای آن است که اطلاعات فقط در دسترس کسانی قرار گیرد که به آن نیاز دارند و اینگونه تعریف شده است. بعنوان مثال از دست دادن این خصیصه امنیتی معادل است با بیرون رفتن قسمتی از پرونده محرمانه یک شرکت و امکان دسترسی به آن توسط مطبوعات.

با کاربرد فایروال آشنا شویم


در این حالت وب سرور بیرون فایروال قرار دارد و امنیت شبکه بطور کامل توسط فایروال کنترل می شود و وجود وب سرور خطری برای شبکه ندارد.

Firewall دستگاهی است در درون شبکه یک شرکت قرار می گیرد و شبکه را از محیط اینترنت و یا دسترسی های بیرونی ایزوله می کند. فایروال با کنترل دسترسی ها به شبکه، به برخی از درخواستها اجازه ورود به شبکه را داده و مانع ورود برخی دیگر درخواستها می شود. معمولآ برنامه ریزی و سیاستگذاری یک فایروال اینگونه است که کلیه دسترسی ها از بیرون به داخل شبکه شرکت از محیطی عبور می کند که کاملآ در حال کنترل و مونیتور کردن است. این موضوع دقیقآ همانند قسمتی است که شما هنگام ورود به یک ساختمان مهم باید از آن عبور کنید که در آن نیروهای امنیتی شما را بازرسی بدنی می کنند و یا شما را از X-Ray عبور می دهند.


مبلغ واقعی 16,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ فروردین ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 425

مطالب تصادفی

  • پروژه مرگبار
  • دانلود سوالات استخدامی آموزش و پرورش (به همراه پاسخ نامه کامل
  • مزایا و معایب استفاده از روش قالب لغزنده عمودی
  • مروری بر ریشه‌های مسئله‌ی فلسطین 30 ص
  • سمينار كارشناسي ارشد (عمران) 197 ص

خراسان جنوبی شهرستان قاینات

تمامی محصولات ما با قیمت بسیار مناسب در سایت قرار میگیرد.