تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

تمامی فایل ها با تخفیف ویژه در سایت قرار میگیرد. در ضمن برخی محصولات سایت در جمعه با تخفیف 80 درصدی ارائه میشود ...


دسته بندی سایت

پیوند ها

نظرسنجی سایت

بنظر شما دوستان گرامی چه مطالبی در سایت قرار داده شود ؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 6
  • بازدید دیروز : 303
  • بازدید کل : 428217

كمكفنـرها(بررسي انواع و روش طراحي آنها) 180 ص


كمكفنـرها(بررسي انواع و روش طراحي آنها) 180 ص

كمك‌فنر به همان اندازه كه ايمني حركت را تضمين مي كند، وظيفة خوش سواري
را نيز بر عهده دارد. كمك فنر بايد از پريدن( جهيدن) چرخها جلوگيري كند،
يعني تماس بين چرخ و جاده را هميشه برقرار سازد همچنين كله زدن خودرو را ميرا كند.

با طراحي و ساخت سيستمهاي تعليق جديد با قطعات نگهدارنده و راهنماي كم اصطكاك، و افزايش سرعت و توان خودرو، امروزه انتظارات از اين قطعه نسبت به سالهاي گذشته به مراتب بيشتر است.

از اين رو هر خودرو، كمك فنر خاص خود را دارد. كمك فنر نيز مانند لاستيك و لنت ترمز، تنش و شرايط كاري دشوار را تحمل مي كند و از اين رو نياز به بازديد منظم دارد. تعويض به هنگام كمك فنر مي تواند بر ايمني راننده و سرنشينان اثر مهمي بگذارد. البته در اين باره مشكلاتي وجود دارد.

فرسودگي و كاركرد لاستيك را مي توان به خوبي از سايش عاج لاستيك دريافت. اما از آنجا كه كمك فنر در داخل شاسي قراردارد، بازرسي آن ساده نيست. مشكل ديگر اين است كه آزمايش كاركرد كمك فنر نصب شده دشوار است.

خرابي و نارسايي كمك فنر، به ندرت ناگهاني و بدون نشانة قبلي بروز مي كند. اما، كاهش توان ميرايي معمولاً به گونه اي است كه راننده كاهش تدريجي آن را حس نمي كند و به مرور زمان، شيوة رانندگي خود را با آن وفق مي دهد.

پس فقط كنترل منظم، به شيوه اي كه انجمن كنترل خودرو توف با دستگاه آزمايش ارتعاش انجام مي دهد،( بخش 1-2 را ببينيد)، نارسايي كمك فنر را آشكار مي‌كند. انجمن توف راينلند تا به حال بيش از 25 مركز آزمايش كمك فنر برپا كرده است. آزمايشهايي كه شركت بوگه و فيشتل و ساكس از سال 1972 ميلادي تاكنون انجام داده اند، نشان مي دهد كه سي درصد از خودروهاي آزمايش شده. يك كمك فنر خوب داشته اند. در حدود سه درصد از خودروهاي آزمايش شده سه يا چهار كمك فنر غير قابل استفاده داشته اند. سازمان خودروسازي مركز فني آليانس واقع در محل ايسمانينگ شهر مونيخ با استفاده از همين روش آزمايش به نتايجي مشابه دست يافته است.

 

1-1-كاربرد و شيوه نصب

كمك فنر را كه جزء ميرا كننده خودرو است، بين جرم فرم بندي نشده( تعليق) و جرم فنر بندي شده( بدنه) نصب مي كنند. اتصال بالايي كمك فنر را به بدنة خودرو و اتصال پايين آن را به بند واسطه و يا مستقيماً به محور خودرو وصل مي كنند. براي دستيابي به بهترين بازده ممكن، محل قرارگيري كمك فنر بر روي شاسي را به گونه‌اي طراحي مي كنند كه اتصال پايين كاملاً بيرون و در نزديكي چرخ باشد و كمك فنر عمودي قرار گيرد، ( شكل 1-1). البته دستيابي به اين طرح هميشه امكان پذير نيست.

شيوه و نحوة قرارگيري و نصب كمك فنر در خودرو به پارامترهاي زير بستگي دارد:

q ازآنجا كه در خودروي سواري خانوادگي و باري پايين بودن و افزايش


شكل 1-1: در شكل محور عقب خودروي رنو مدل 9 و 11 را مي بينيد. كمك فنرها تقريباً عمودي و نزديكي چرخ قرار گرفته اند. البته براي سهولت نصب و استفادة بهتر از فضا كمي به سمت جلو تمايل دارند. در اين خودرو بزرگنمايي IDبرابر 24/1 است، يعني نيروي ميرايي وارد بر چرخ 24/1 برابر كمتر از نيروي ميرايي كمك فنر است.


شكل 1-2: محور عقب امگا كاروان: در شكل شيوة قرار گيري و نصب كمك فنرها بر سگدست را مي بينيد كه به سمت داخل تمايل دارند. به دليلي شيب دار بودن كمك فنرها نسبت به خط قائم. سطح بارگيري افزايش مي يابد. قائم قرار دادن كمك فنرها، سطح بارگيري و فضاي داخل خودرو را كاهش مي دهد.

 

سطح بارگيري يك نياز مهم در طراحي به شمار مي آيد، اغلب كمك فنرها را شيب دار و با زاوية معيني نسبت به خط قائم نصب مي كنند،( شكل 1-2).

q اندازه و ابعاد لاستيك، به دليل امكان نصب لاستيك پهن و زنجير چرخ، كمك فنر را از چرخ دور مي كنند. البته مقدار زاويه‌دار كردن كمك فنر در خودرو محدود است. براي جلوگيري از پايين آمدن بيش از حد سطح روغن در محفظة تعادل فشار و مكيده شدن هوا به داخل محفظة كار در كمك فنر دو جداره، زاوية تمايل كمك فنر نسبت به خط قائم، يعني زاوية در حالت پربار، نبايد حتي المقدور از 45 درجه تجاوز كند، اگر مجبور به نصب كمك فنر با زاوية بزرگتري باشيم، حتماً بايد از كمك فنري كه مستقل از راستاي نصب( موقعيت پيستون)عمل مي كند، استفاده كرد.

براي راحتي، سعي بر آن است كه در خودروهاي سواري جا به جايي فنر( جمع و باز شدن محور) را بيافزايند. به اين ترتيب مي توان بدون آسيب ديدن لاستيك هاي ايستان، حتي در شرايط بحراني و زير بار از جا به جايي كافي هنگام جمع شدن كمك فنر بهره برد.

اگر به جا به جايي بيشتري نياز باشد، ناچار بايد نسبت ميرايي كمك فنر به چرخ را تغيير داد( يعني نامناسب انتخاب كرد) و يا به علت طول مردة بلندتر، طول كمك فنر را بزرگتر انتخاب كرد. براي نصب يك كمك فنر بلندتر بايد نقطة اتصال پايين در سطحي پايين تر و محل اتصال بالا در سطحي بلندتر قرار گيرد. اين امر در خودروي اپل امگا صادق است. اتصال چشمي پاييني در ارتفاع 162 ميلي متر بالاي سطح جاده به سگدست متصل است و اتصال پيني بالايي در داخل صندوق عقب قرار گرفته است و به بدنه پيچ شده است.

 

شكل 1-3: همان گونه كه در شكل بالا( نماي بالا و نماي پشت محور عقب) مي‌بينيد. كمك فنرها را در اپل سناتور تقريباً عمودي نصب كرده اند، پايين قرار داشتن نقطة اتصال پايين و امتداد دادن اتصال بالايي كمك فنر به صندوق عقب، كورس بلند آن را برابر 280 ميليمتر امكان پذير مي سازد. در اينجا بزرگنماييiD حدود 9/0 است. فضاي آزاد بين كمك فنر و چرخ را براي نصب زنجير چرخ و فنر بادي نيمه كشسان تنظيم كنندة ارتفاع در نظر گرفته اند.

 

براي مجهز كردن لاستيك چرخ محرك خودرو به زنجير چرخ، كمك فنرها كاملاً در داخل و بين فنرهاي تخت قرار مي گيرند. شكل 1-5 نمايي از محور عقب خودروي باربري ديملر بنز مدل 308/ D 207 ، را نشان مي دهد. به دليلي پايين آمدن سطح باربري و صرفه جويي در فضا، كمك فنرها كمي به سمت جلو نيز متمايل هستند. زاويه دار قرار گرفتن كمك فنر در راستاي طولي يا عرضي در خودرو اثر ميرايي در حالت پربار را مي كاهد. ( شكل 1-2 را ببينيد) در هنگام جمع شدن كمك فنر و حركت همزمان بدنه به سمت بالا، زاوية بزرگتر مي شود و در نتيجه مقدار بزرگنمايي ميرايي iD نيز افزايش مي يابد. بدين ترتيب با ثابت ماندن نيروي ميرايي FD ، نيروي ميرايي مؤثر در نقطة تماس چرخ كاهش مي يابد. هر چه كمك فنرها به يكديگر نزديكتر باشند( يعني اتصالات پايين آنها بيشتر در داخل قرار گيرند)، فاصلة
مؤثر آنها يعني bD نسبت به عرض خودرو يعني bh كوچكتر مي شود،
( شكل 3-12) و نسبت ميراييi تأثير نامطلوبي در ميرايي بدنه دارد.

 

شكل 1-4: نگاهي به زير شاسي محور جلوي خودروي سيتروئن ديان. در اينجا كمك فنرها كاملاً افقي و موازي با ميله هاي كششي 2 قرار گرفته اند.

هنگام جمع شدن تعليق در محور جلو و عقب خودروهاي سيتروئن مدل ديان 6و سي وي6 ، ميله هاي كششي طولي 2 به كمك بند طولي 1 به فنرهاي مارپيچ فشار وارد مي كنند،( شكل 1-4 را ببينيد).

در اين نمونه، كمك فنرها را كاملاً افقي و موازي با ميله هاي 2 نصب مي كنند. از اين رو كمك فنرها هنگام جمع شدن تعليق كشيده مي شوند،( برخلاف معمول كه هنگام جمع شدن تعليق، كمك فنر فشرده مي شود).

كمك فنرهاي يك جداره با بالشتك گازي و پيستون گاز كه در بخش 2-2-1 بررسي مي شود، براي اين گونه شرايط كاركرد و نصب به صورت افقي بسيار مناسب هستند.

 

1-2- آزمايش كمك فنر

1-2-1- آزمايش بر روي خودرو


مبلغ واقعی 16,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 309

مطالب تصادفی

  • پروژه مرگبار
  • دانلود سوالات استخدامی آموزش و پرورش (به همراه پاسخ نامه کامل
  • مزایا و معایب استفاده از روش قالب لغزنده عمودی
  • مروری بر ریشه‌های مسئله‌ی فلسطین 30 ص
  • سمينار كارشناسي ارشد (عمران) 197 ص

خراسان جنوبی شهرستان قاینات

تمامی محصولات ما با قیمت بسیار مناسب در سایت قرار میگیرد.