تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

تمامی فایل ها با تخفیف ویژه در سایت قرار میگیرد. در ضمن برخی محصولات سایت در جمعه با تخفیف 80 درصدی ارائه میشود ...


دسته بندی سایت

پیوند ها

نظرسنجی سایت

بنظر شما دوستان گرامی چه مطالبی در سایت قرار داده شود ؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 231
  • بازدید دیروز : 129
  • بازدید کل : 423963

پروژه مالی مبلمان


پروژه مالی مبلمان

تاريخچه ساخت مبل و آشنايي با سبك هاي اصيل ساخت صندلي

يكي از شاخصه هاي رشد تمدن، تغيير و تحول در نگرش انسان نسبت به زندگي بوده است و به طبع آن تغيير در طراحي در كليه اسباب و لوازم مورد استفاده در زندگي از طراحي در لباس تا معماري و دكوراسيون داخلي منازل و... ظهور صنعت در قرن نوزدهم، تغييراتي بنيادين در تفكر و توليد ايجاد كرد و انتقال و تغيير صور و اشكال از معماري سنگين و مكعبي شكل به صور منحني شكل، يكي از عوامل زمينه ساز در طراحي مبلمان بوده است. به عبارتي معماري و دكوراسيون را اساساً نمي توان از هم تفكيك كرد.

مبلمان از تغيير شكل و تحول چهارپايه ها، نيمكت ها... و ميزهاي ساده حاصل شد و اين تغييرات تدريجاً و در طول زمان حاصل شد و اين تغييرات تدريجاً و در طول زمان حاصل شد زمان ساخت نخستين مبل هاي اوليه را، به علت عدم دستيابي به نام سازندگانشان دقيقاً نمي توان مشخص كرد. بعد از قرن 15 بود كه اولين مبل هايي كه شناسايي شده اند نام سازندگان و صنعتگران خود را به همراه داشته اند. در قرن 18 ميلادي مبلمان حجيم و پر زينت، انعكاسي از معماري و اماكن مذهبي آن دوران بود، قطعات قطور و خشك و خشن به مدد كنده كاري هاي حجيم همراه با نصب قطعات فلزي گران قيمت و سنگ ها و چوب هاي كمياب تزيين مي شدند و اين مخصوص دوراني است كه هنوز مهارت هاي فني و تكنولوژي ماشيني نتوانسته بود توان سازندگان را افزايش دهد. در عصر رنسانس، مهارت هاي فني فوق العاده موجب پيدايش كنده كاري هاي بسيار عالي و بديع نخست در ايتاليا و بعدها در آلمان، اسپانيا، فرانسه و بالاخره انگلستان گرديد و دقيقاً مبل هاي دوره رنسانس از خطوط معماري ساختمان ها پيروي مي كردند. سبك هاي آن دوره به نام سلاطين نام گذاري شده بودند كه از آن ميان مبل هاي تئودور، اليزابت، ژاكوبي، ويليام، ماري، ملكه آن و لوئي فرانسه را مي توان نام برد. و در برخي ديگر از نام سازندگان خود مايه گرفته بودند كه از آن ميان مبل هاي چيپندل Chippendale، (هپل وايت) Hepplewhite، آدام (ADAM) و شراتون (Sheraton) معروف ترين آنان هستند.

از قرن 18 ميلادي به بعد مبل هاي سنتي گسترش پيدا كرد و ارزش خود را در دهه هاي بعدي نيز حفظ نمود و حتي امروزه بعد از چندين قرن هنوز از اين سبك ها استفاده مي شود.

به منظور هماهنگ شدن با معماري تحول يافته مبلمان نيز بتدريج نه تنها از طريق فرم و سبك بلكه از نوع مواد و چوب نيز تغيير يافت. چوب هاي مختلفي مثل بلوط، سرو، آبنوس، گردو، شاه بلوط بتدريج جايگزين چوب گردو و ماهاگوني شدند.

در اواخر قرن 17 از چوب گردو و به ميزان قابل ملاحظه اي در ساخت مبلمان استفاده مي شد. تزئينات مبلمان در گذشته غالباً در تداخل با مفهوم كاربردي و استفاده و اتلاف وقت قرار مي گرفت. اين امر هنرمندان سازنده را به سمتي سوق داد كه بتوانند به صرف انرژي و وقت قرار مي گرفت. اين امر هنرمندان سازنده را به سمتي سوق داد كه بتوانند با صرف انرژي و وقت كمتر، محصولاتي مقاوم و زيبا و حتي المقدور به صورت ماشيني خلق كنند و در واقع از مصالح به كار رفته حداكثر استفاده را به عمل آوردند.

عمل اتصال و مونتاژ قطعات چوبي از مهارت هاي مربوط به كنده كاري نشات مي گرفت. از خراطي چوب جهت سبك كردن مبلمان هاي سنگين و تغيير شكل از قطعات مكعبي مستطيل به استوانه اي استفاده شد. پس از اختراع ماشين هاي تراش و با افزايش راندمان كاري فرآيند هايي مانند خم كردن چوب، ورقه ورقه كردن و مونتاژ مكانيكي قطعات به سازندگان اين مدد را رساند كه بتوانند زيباترين و مقاوم ترين مبل ها را در كوتاه ترين زمان ممكن با تناسبات بديع و بر مبناي ابعادي استاندارد بيافرينند و همچنين تحول در علم شيمي و فرآورده هاي شيميايي صنعتي، در قياس با گذشته انواع مواد جلا دهنده مصنوعي و مقاومي را در اختيار سازندگان قرار دارد تا بتوانند به مبل ها، نماي دلپذيرتري بدهند. از آنجا كه صندلي ها در تاريخچه مبلمان جاي ويژه يي دارند و به عبارتي صندلي هاي قديمي از اجداد مبلمان هاي امروزي محسوب مي شوند در ذيل به معرفي چند سبك صندلي مي پردازيم.


مبلمان به سبك ژاكوبي

سبك ژاكوبي Jacobean Style:

ژاكوبي يك سبك مبلمان انگليسي است كه در فاصله سال هاي 1603 تا 1688 شكل گرفته است صندلي بلوطي با پشتي بلند و با پايه هاي كنده كاري شده ظريف و تشكچه با پوشش مخمل اسپانيايي معرف كليه تناسب ها و خطوط اين نوع مبلمان است. از تشكچه نرم مبلمان ژاكوبي اوليه، مبلمان با پوشش پارچه سبك استوارت Stewart Style پديد آمد در اين سبك شكوه سبك و ظرافت فوق العاده كار نتيجه پيشرفت هاي درودگري بود به نام گرين لينگ گينبز. Grinling Gibbons

سبك ملكه آن:

در عصر ملكه آن مبلمان خانگي از مشخصات و خصوصيات كنده كاري كه معرف سبك هاي گذشته بود فاصله گرفت. اين سبك اولين نوع مبلمان در انگلستان بود كه در آن تركيب توامان زيبايي و راحتي مطرح بود. دسته هاي صندلي و پشتي هاي آن مناسب با بدن انحناي داده شده بود، روكش هاي پارچه اي جاي كنده كاري را گرفت و پايه هاي پنجه شيري خطوط منحني و نيز گوشه هاي گرد شده در اين سبك پديدار و چوب بيست پايه هاي صندلي ناپديد شدند. پشتي هاي مجلل و مرتفع سبك هاي قبلي به ارتفاع كوتاه تري نزاع پيدا كردند. در اين دوره بود كه براي اولين بار در انگلستان از چوب ماهاگوني استفاده شد. صندلي هاي سبك ملكه آن، پشتي هاي تو رفته يا صاف داشته و صندلي روكش پارچه اي داشته و غالباً قابل برداشتن از روي صندلي بوده است.

سبك چينپدل Chippendale Style:

توماس چينپدل در فاصله 1775 - 1750 سرآمد كابينت سازهاي لندن بود با ورود ماهاگوني به صحنه حرفه درودگري، چينپدل مبادرت به تهيه طرح هايي نمود كه اختصاصاً با اين چوب جديد انطباق داشتند در كار خود منحصراً به كنده كاري هاي ظريف تكيه كرده و از منبت كاري پرهيز مي نمود. پايه هاي كروي و پنجه هاي موجود در جرح هاي اوليه وي در طرح هاي بعدي كنار گذاشته شده و در عوض از پايه هاي راست در كارهاي بعدي استفاده گرديد.


سبك توماس چيپندل

سبك رابرت آدام Robert Adam style:

رابرت آدام، معمار تعداد زيادي از قصرها و خانه هاي باشكوه لندن بود. در سبك وي نفوذ گنجينه هاي كلاسيك را كه در پمپي Pompe و هركولونوم Herculaneum حفاري گرديدند منعكس است. صندلي هاي رابرت آدام تنوع فوق العاده اي را داشته است ولي شايد بتوان صندلي با پشتي بيضوي را نمونه بارز اين سبك دانست. ارتفاع اين صندلي ها براي حفظ كنتراست بين پانل هاي عمودي و پنجره هاي بلند معماري وي كوتاه گرفته مي شد.


سبك رابرت آدام

سبك جرج هپل وايت George Hepplewhitestyle:
هپل وايت، يك كابينت ساز باديد عملي قوي بود كه كارهاي خود را ابتدا به سبك آدام ساخت. بعدها صندلي با پشت بيضوي و سپري سبك آدام را اصلاح و تكميل نمود. اين صندلي جديد با طرح شاخه گندمي و دكوراسيون باز، نمونه اي از طرح شيك و سبك طرح هاي زيبا و فوق العاده متقارن وي بود هپل وايت معتقد بود كه زيبايي خط در انحناي آن است و به همين دليل از طرح هاي با خط مستقيم پرهيزمي نمود. او به چوب ماهاگوني و خصوصيت مقاوم آن كه به كمك آن مي توانست كارهاي سبك وزني بسازد عشق مي ورزيد. در كارهاي خود براي پيدايش سايه روشن مشخص تر در قسمت هاي كنده كاري شده از جلاي روشن استفاده مي كرد. كتاب راهنماي كابينت ساز و دوزندگان مبل The cabinet makers & upholsterer به وسيله همسرش (آليس) طبع گرديد.

 

سبك توماس شراتون (1806- 1751) ThomasSheraton:
شراتون يكي از مهم ترين طراحان مبلمان در نيمه دوم قرن 18 محسوب مي گردد و با اينكه خود مبل ساز بود احتمالاً هرگز يكي از طرح هاي خود را نساخت. بيشتر صندلي هاي وي ظاهري با ظرافت زنانه داشتند ولي به علت دانش مبل سازي وي همه آن ها از استحكام قابل ملاحظه اي برخوردار بودند. شراتون فسمتي از اطلاعات خود را از سبك فرانسوي لوئي شانزدهم به عاريت گرفت ولي نفوذ آن بر روي طرح، فوق العاده بود. كتاب ترسيمي كابينت سازها و مبل سازها The cabinet makers & upholsterers drawingbook در سال 1793 چاپ شد. در اين زمان ماهاگوني به نفع چوب اقاقيا و چوب مخطط و چوب لاله درختي امريكايي، كنار گذاشته شد. منبت كاري با چوب هاي روشن تر نيز در كارهاي وي وجود داشت.

 

مبل فرانسوي- دوره لويي پانزدهم (1774- 1715):

شاخص مبل دوره لوئي چهاردهم، كنده كاري ها و خطوط متقارن پيچيده اي بود آندره شارل بول Andre charles Boulle كه يك هنرمند جهاني در حرفه درودگري محسوب مي گرديد. سبكي با دكوراسيون گران قيمت ابداع كرد. مبلمان اين دوره، حجيم و سنگين بودند. در دوره لوئي پانزدهم زندگي درباري در نهايت شكوه و جلال بود. مبلمان در اواخر اين دوره، دكوراسيون بيش از حدي را داشته ولي نسبت به مبلمان اوائل دوره كوچك تر و راحت تر بوده است.


مبل طراحي شده توسط آندره شارل بول

در طرح لوئي شانزدهم از هنر هنرمندان گذشته استفاده شد و به كار زيبايي و سادگي بيشتري داده شد. در اين دوره خطوط راست جاي سبك هاي كنده كاري شده شلوغ را گرفتند طراح مشهور، دو امپراطور آخر اين دوره، جي ريزنر J.H.Riesener بود. طرح هاي رمي كه در معماري فرانسه به كار مي رفتند بر روي طراحي مبلمان اين دوره نيز تأثير گذارده است.

سبك دانكن فايف Duncan phyfe style سالهاي 1768- 1874:

دانكن فايف در اسكاتلند به دنيا آمد ولي اولين طراح مشهور مبلمان در امريكا گرديد. در كارهاي اوليه وي نفوذ سبك هاي آدام و سبك شراتون منعكس است. در طرح هاي فايف،تعادل، استقامت ساختماني و جنبه هاي اقتصادي پيش بيني شده است. مشخصات بارز طرح هاي وي عبارتند از استفاده از شكل چنگ به عنوان پشتي، كنده كاري هاي تو رفته و برآمده ي استوانه اي و روي پايه ها و دسته ها، پايه هاي پنجره اي برنجي و كنده كاري هاي برگي و تكه ي بارز ديگر در سبك وي را مي توان انحناي رو به خارج پايه هاي صندلي ها و ميزها دانست.


سبك دانكن فايف

سبك هاي مدرن Modern Styles:

پس از جنگ جهاني دوم، طراحان مبلمان با مطالعه و بررسي كار روي سبك هاي گذشته توانستند از نقطه نظر هنري و كار روي چوب هاي متعدد و مفاهيم كاربردي آن ها، طرح هاي زيبايي بيافرينند كه تداوم اين امر در مبلمان هاي امروزي همچنان ادامه دارد.

 

 

 

مباني طراحي مبلمان

 

اولين گام هر پروژه درودگري طرح نقشه مي باشد . پروژه هاي ساده تنها به كمي دورانديشي قبل از شروع ساخت نياز دارند اما ساخت مبلمان پيچيده ترنياز به صرف وقت بيشتري دارد . در عين حال اجراي برخي از مراحل طراحي ضروري است . به عنوان يك تمرين بكوشيد لذت مرحله خريد مايحتاج را به بعداز فرايند طراحي برروي تخته رسم موكول نماييد . اگر جلوي دسته اي از الوار با يك اره در دست و بدون هيچ نقشه اي برروي ميز كار ايستاده ايد . به عنان آنچه كه پيش خواهد آمد ممكن است طرح فوق العاده شما بابرش غلط يك پايه خراب شده ، يا كشويي كه ساخته ايد با جايش هم خواني نداشته باشد و يا در پايان كار در مي يابيد كه دو تا از تخته ها كوتاهند .

طراحي يك پروژه سه مرحله اساسي دارد :


مبلغ واقعی 16,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 377

مطالب تصادفی

  • پروژه مرگبار
  • دانلود سوالات استخدامی آموزش و پرورش (به همراه پاسخ نامه کامل
  • مزایا و معایب استفاده از روش قالب لغزنده عمودی
  • مروری بر ریشه‌های مسئله‌ی فلسطین 30 ص
  • سمينار كارشناسي ارشد (عمران) 197 ص

خراسان جنوبی شهرستان قاینات

تمامی محصولات ما با قیمت بسیار مناسب در سایت قرار میگیرد.