تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

تمامی فایل ها با تخفیف ویژه در سایت قرار میگیرد. در ضمن برخی محصولات سایت در جمعه با تخفیف 80 درصدی ارائه میشود ...


دسته بندی سایت

پیوند ها

نظرسنجی سایت

بنظر شما دوستان گرامی چه مطالبی در سایت قرار داده شود ؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 52
  • بازدید دیروز : 129
  • بازدید کل : 423784

بررسي علل و عوامل جذب دانش اموزان دختر دبيرستاني شهرستان ايذه به نماز در سال 88-89


بررسي علل و عوامل جذب دانش اموزان دختر دبيرستاني شهرستان ايذه به نماز در سال 88-89

مقدمه

فاقم وجهك للذین حنیفاً فطرهٔ الله التی فطر الناس علیها پس تو ای رسول( با همه پیروانت مستقیم رو به جانب آیین پاك اسلام آور و پیوسته از طریق دین خدا كه فطرت دین خدا كه فطرت خلق را بر آن آفریده است پیروی كن (سوره روم- ۳۰).

پرستش یكی از ابعاد روح آدمی است. انسان فطرتاً موجودی است خداخواه و خداجوی. موجودی در عالم وجود نیست كه پرستنده و پرستشگر نباشد. از نظر قرآن نه تنها انسان، بلكه همه موجودات عالم ثناگوی خدایند و در طریق محبت الهی در حركتند. «و بعثهم فی سبیل محبته» آن گیاه كه حركت می كند، جز عشق او هیچ در سر ندارد، آن سنگ هم كه با قوه جاذبه حركت می كند در واقع غیر از این كه حق و ذات حق را جست وجو می كند و محبت خدا در ذات اوست، چیز دیگری نیست. قرآن می فرماید: «و ان من شیئ الا یسبح بحمده و لكن لاتفقهون تسبیحهم» (سوره اسرا-۴۴).در اين فرآيند دانش آموزان در تعامل مستقيم با اطرافيان، خانواده ، دوستان، مديران حکومتي، تربيتي، معلم و مربي، مسجد و روحانيت، تحت تاثير رفتارها و پيام هاي آنان است و منش هاي آنان را تحت نظر دارد و رفتارهاي تعبدي و اخلاقي ايشان را پي گيري مي نمايد. شکل گيري شخصيت معنوي و اجتماعي دانش آموز از همان ابتدا در خانواده بعد در مدرسه و در مراتب بعدي از طريق ديگران صورت مي گيرد. بنا براين هر کدام از الگوهاي رفتاري مورد توجه دانش آموز است و تحت تاثير آن رفتارها مي باشد.يکايک ارزشهاي موجود در جامعه و خانواده چه در جنبه هاي مثبت و چه در جنبه هاي منفي، شخصيت نوجوان و جوان را پي ريزي نموده، در نگرش مثبت و يا منفي او نسبت به محيط اطراف خود نقش مهمي را ايفا خواهد کرد.تربيت و پرورش فرزندان سالم از حيث اعتقادي و منش هاي پسنديده در گرو توجه کافي به مسائل محيطي و رفتاري است.چنانچه پدر و مادر خانواده به نقش الگويي خود توجه داشته باشندو در تنظيم روابط خويش با فرزندان همت گمارند و تقيد به اصول اخلاقي و انساني و بالاخره مذهبي را پيشه خود سازند، بي ترديد احساس خوب و ارزشمند، پاي بند به مسائل معنوي را به فرزندان خود تقديم نموده اند.تجربه خوشايند و احساس رضايتمندي از رفتارهاي بروز داده شده کودک و نوجوان را به سوي اهداف و آرمانهاي تربيتي جامعه هدايت خواهد کرد و در نتيجه جهت يابي وي را به درک هويت معنوي و انساني ميسر خواهد نمود.پس به همان ميزاني که رفتارهاي سنجيده، الگوها و مسئولان تربيتي در شکل گيري شخصيت معنوي و سجاياي انساني کودک و نوجوانان موثر است پديداري رفتارهاي متضاد با آرمانهاي اجتماعي، اخلاقي و مذهبي نيز در تخريب اين شخصيت و هويت واقعي او موثر است


 

چکيده :

فارابی فیلسوف معروف اسلامی می گوید: آسمان كه گردش می كند، آن گردش نماز و عبادت و پرستش آسمان است. زمین كه تكان می خورد همین جور، باران كه ریزش می كند آن ریزش پرستش اوست، آب كه جریان پیدا می كند آن جریان پرستش و عبادت اوست. اوج عبادت خدا برای فرد مسلمان از طریق نماز متجلی می گردد. نماز سیمای مكتب است. «الصلوهٔ وجه دینكم» نماز ستون دین است. «الصلوهٔ عمود الدین».

اين پژوهش به بررسي شيوه هاي تشويق و ترغيب نوجوانان و کودکان جوانان به نماز جماعت از ديدگاه احاديث و سيره معصومين عليهم السلام مي پردازد.
با استفاده از شيوه هاي تعليم و تربيت اسلامي روشهاي تشويق و ترغيب مشخص گرديد.
يافته هاي پژوهش به اين قرار است که در احاديث و سيره معصومين (ع)از روش بينش دادن در مورد ماهيت و اهميت نماز و نماز جماعت و بيان نقش آن در زندگي دنيا و آخرت، روش تعليم و آموزش نماز و آموزش مناسب نماز جماعت.
روشهاي خيرخواهانه شامل موعظه، نصيحت بيان فلسفه و حکمت نماز جماعت امر به معروف، پيشروو اندازه و روش الگويي اسوه سازي روش محبت (تأييد و تحسين، همراهي و انظباط)شيوه تکريم شخصيت (پذيرش و احترام، برخورداري از پايگاه اجتماعي)روش زمينه سازي (مکان، زمان و شرايط نماز جماعت)و بالاخره از شيوه تنبيه استفاده شده است.اما از شيوه فريضه سازي يعني اجبار کردن نماز جماعت استفاده شده است.
نقل شده از امام صادق (ع)عرض کرديم نماز خواندن در جماعت فريضه شده است؟
فرمودند:نماز فريضه است در تمام نمازها جمع شدن فريضه نيست، و لکن سنت است.


 

فصل اول
مقدمات و کليات تحقيق
بيان مساله

نماز ميراث تمامي انبياء است هر پيامبري که مبعوث به رسالت شد.انسانها را به نماز دعوت کرد و به آن سفارش نمود.
قرآن کريم در «سوره مريم آيه 31 از دعوت به نماز حضرت عيسي (ع)و درآيات بعد از دعوت، به نماز حضرت اسماعيل (ع) ياد کرده است.در سوره طه خداوند به پيامبري (ص) مي فرمايد:
«خانواده و پيروان خود را به نماز امر کن و در اين دعوت شکيبا باش.»
نماز کشتي نجات است که همه افراد بخصوص کودکان و نوجوانان ها و جوان ها را از طوفانها و خيزابها عبور مي دهد و به ساحل آرامش و رستگاري مي رساند.
بر پايي نماز در مدارس وظيفه اي خطير و بسيار حساس است، زيرا مدارس جداي از ويژگيهاي منحصر به فرد، محل تشويق، اضطراب، رقابت هاي نگران کننده توأم با شکست و پديده هاي ناخوشايند ديگري است که هر کدام از آن ها به تنهايي قادر به تبديل محرکهاي خنثي به محرکهاي شرطي نيرومند فراخوان اضطراب و حالات ناخوشايند رواني مي باشند.بنابراين ايجاد اصلاحات بنيادي به منظور تغيير در نگرش دانش آموزان نسبت به مناسک جاري به ويژه نماز جماعت مي تواند زمينه ساز تحولات اساسي در شخصيت دانش آموزان شود و نه تنها نگرش آنها را نسبت به صورت ظاهري عبادات بهبود بخشد.بلکه در جهت گيري اصولي به سوي ارزشهاي انساني آنها را هدايت نمايد. بسياري از مشکلات فردي و اجتماعي کاهش يافته و تهاجم فرهنگي بيگانه به نسل نو چندان کاري از پيش نخواهد برد و در زمينه فکري و اخلاقي از انحراف مصون خواهند ماند.اين پژوهش بر آن است تا با فرا راه قرار دادن احاديث، سيره معصومين (ع)شيوه هاي تشويق و ترغيب نوجوانان و کودکان و جوانان به نماز جماعت را بيابد.

اهميت و ضرورت تحقيق:

تشويق بر خلاف تنبيه که از عوامل بازدارنده است از عوامل وادار کننده است و به انسان نيرو و انرژي مي دهد.فردي که تشويق مي شود از کار خود احساس رضايت مي کند و همين احساس رضايت جلو خستگي و بي ميلي او را مي گيرد البته بعضي افراد آنقدر به هدفهاي خود مؤمن هستند که نيازي نيست کسي آنها را تشويق کند و خود مشوق خويش هستند اما همه افراد اين طور نيستند بخصوص کودکان و نوجوانان براي رسيدن به هدفهاي خود نياز به تشويق دارند.به طور کلي بشارت يکي از دو جنبه وظايف پيامبران است.يک رهبر ديني بوسيله تشويق مي تواند افراد در تمامي جنبه هاي ديني به حرکت و تکاپو وادار نمايد.قرآن کريم در «آيه 65 سوره انفال» و «آيه 84 سوره نساء»گوشزد مي نمايد که تشويق انسان را بزرگ مي کند و به او نيرو مي دهد.
با توجه به اهميت و تأثير نماز جماعت در بهداشت رواني روحي فردي و اجتماعي و تأثير تشويق در برانگيختن افراد به فضايل اخلاقي بخصوص اقامه نماز به صورت جماعت و اينکه در احاديث و سيره پيامبر اکرم (ص)و ائمه اطهار (ع)اين شيوه به کار گرفته شده است لازم است تا پژوهشي در احاديث و سيره معصومين در زمينه تشويق و ترغيب کودکان و نوجوانان و جوانان به نماز جماعت انجام شده است و نتايج اين پژوهش مورد استفاده برنامه ريزان آموزش و پرورش، رسانه هاي جمعي، مسئولان آموزش خانواده، و انجمن اولياء و مربيان، مربيان پرورشي و مجريان نمازهاي جماعت خواهد بود.


 

اهداف پژوهش

الف- هدف کلي اين پژوهش عبارتست ازيافتن شيوه هاي تشويق و ترغيب دانش اموزان و نماز جماعت در در مدارس
ب- اهداف جزئي پژوهش عبارت است از:
1- بررسي اهميت نماز و نمازجماعت
2- بررسي تأثير بينش و آگاهي دادن در گرايش دانش آموزان دختر به نماز جماعت.
3- بررسي تأثير روش اسوه سازي در گرايش دانش آموزان دختر به نماز جماعت.
4- بررسي تأثير زمينه سازي در گرايش دانش آموزان دختر جوانان به نماز جماعت.
5- بررسي تأثير روش هاي خيرخواهانه در گرايش دانش آموزان دختر مقطع متوسطه به نماز جماعت.
6- بررسي تأثير روش محبت در گرايش دانش آموزن دختر مقطع متوسطه به نماز جماعت.
7- بررسي تأثير روش فريضه سازي در گرايش دانش اموزان دختر مقطع متوسطه به نماز جماعت.
8- بررسي تأثير شيوه تعليمي (آموزش نماز و مناسک آن)در گرايش دانش اموزان دختر مقطع متوسطه به نماز جماعت.


 

فرضيه هاي تحقيق :

1- بين ارزشيابي دانش آموزان دختر از لحاظ عوامل موثر درون مدرسه اي در جذب آنها به نماز تفاوت معناي داري وجود دارد .

2- بين ارزشيابي دانش آموزان دختر وضعيت اقتصادي - اجتمايي بالا، پايين و متوسط از لحاظ عوامل موثر درون مدرسه ايي در جذب آنها به نماز تفاوا معني داري وجود دارد.

3- بين ارزشيابي دانش آموزان دختر دوره اول ، دوم ، سوم متوسطه (دبيرستان) از لحاظ امل موثر درون مدرسه ايي در جذب آنها به نماز تفاوت معني داري وجود دارد .

4- بين ارزشيابي دانش آموزان دختر پايه هاي اول، دوم، سوم، مقطع متوسطه از لحاظ عوامل موثر درون مدرسه ايي در جذب آنها به نماز تفاوت معني داري وجود دارد .

5- بين ارزشيابي دانش آموزان دختر پايه هاي اول، دوم، سوم، مقطع متوسطه از لحاظ عوامل موثر درون مدرسه ايي در جذب آنها به نماز تفاوت معني داري وجود دارد


مبلغ واقعی 16,000 تومان    49% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 8,160 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 4923

مطالب تصادفی

  • پروژه مرگبار
  • دانلود سوالات استخدامی آموزش و پرورش (به همراه پاسخ نامه کامل
  • مزایا و معایب استفاده از روش قالب لغزنده عمودی
  • مروری بر ریشه‌های مسئله‌ی فلسطین 30 ص
  • سمينار كارشناسي ارشد (عمران) 197 ص

خراسان جنوبی شهرستان قاینات

تمامی محصولات ما با قیمت بسیار مناسب در سایت قرار میگیرد.